Hotărîrea de Guvern nr. 1182/1996 pentru aplicarea Legii nr. 15/1996 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România
EMITENT: GUVERN
Publicat în M.O. nr. 307 din 26 noiembrie 1996
Având în vedere prevederile Legii nr. 46 din 4 iulie 1991, prin care România a aderat la Convenţia privind statutul refugiaţilor, încheiată la Geneva la 28 iulie 1951, precum şi la Protocolul privind statutul refugiaţilor, încheiat la New York la 31 ianuarie 1967, luând în considerare necesitatea atingerii standardelor europene prevăzute pentru procedurile de azil în recomandările Consiliului Europei, inclusiv a celor cuprinse în Rezoluţia Uniunii Europene din luna iunie 1995 cu privire la garanţiile minime pentru procedurile de azil, ţinând seama şi de recomandările Înaltului Comisariat O.N.U. Pentru Refugiaţi, transmise prin Biroul de legătura din România, în luna aprilie 1996, în temeiul dispoziţiilor art. 9 şi 28 din Legea nr. 15/1996 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, Guvernul României hotărăşte:
Capitolul I - Dispoziţii generale
Art. 1 - Primirea cererilor, intervievarea solicitanţilor, analizarea motivelor invocate pentru acordarea statutului de refugiat, precum şi procedura adoptării hotărârilor de către comisia constituită în acest scop din reprezentanţi ai Ministerului de Interne, ai Ministerului Afacerilor Externe şi ai Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale se desfăşoară potrivit dispoziţiilor Legii nr. 15/1996 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România şi ale prezentei hotărâri.
Art. 2 - (1) Pot beneficia, la cerere, de prevederile art. 2 din Legea nr. 15/1996, cetăţenii străini sau apatrizii proveniţi din zone afectate de conflicte armate cu caracter intern, precum şi cei care au nevoie, temporar, de protecţie din considerente umanitare.
(2) Solicitanţii din motive economice ori din alte motive decât cele prevăzute în art. 1 alin. 1, în art. 2 şi în art. 5 din Legea nr. 15/1996 nu beneficiază de statutul de refugiat.
Capitolul II - Procedura acordării statutului de refugiat
Art. 3 - Statutul de refugiat se poate acorda, la cererea scrisă a persoanei – cetăţean străin sau apatrid – care este indreptatita la acesta, potrivit legii, ori a reprezentanţilor legali, în cazul minorilor sau al persoanelor lipsite de discernământ, pe perioada imposibilităţii de a-şi exprima consimţământul. Cererile colective pentru acordarea statutului de refugiat nu sunt acceptate.
Art. 4 - Cererea trebuie să fie redactată într-o limba de circulaţie internaţionala şi să cuprindă: datele de identitate a solicitantului şi a membrilor de familie care îl însoţesc, ţara de origine, felul documentului de călătorie cu care a intrat în România sau, în cazul în care nu poseda un asemenea document, motivele privitoare la acest aspect, motivele invocate de solicitant în vederea acordării statutului de refugiat, data şi modul de părăsire a tarii de origine, ţările tranzitate până la intrarea în România şi perioadele de şedere pe teritoriile acestora, data şi modul de intrare în România, data depunerii cererii şi semnătura solicitantului, conform modelului de cerere din anexa nr. 1.
Art. 5 - (1) Funcţionarul public care primeşte cererea are obligaţia să încunoştiinţeze pe persoana solicitanta a statutului de refugiat asupra procedurilor de urmat, precum şi asupra obligaţiilor ce-i revin.
(2) Totodată, va proceda la intervievarea preliminară a solicitantului, care consta într-o discuţie ce va cuprinde date referitoare la ajungerea în România, motivele plecării din ţara de origine şi alte date necesare clarificarii aspectelor ce urmează să fie aprofundate cu prilejul interviului.
Art. 6 - (1) În cazul persoanelor nestiutoare de carte ori aflate în imposibilitatea de a scrie personal cererea, funcţionarul public, desemnat să primească cererile de acordare a statutului de refugiat, va completa o cerere potrivit declaraţiei orale formulate de solicitant, care va fi confirmată pentru autenticitate atât prin aplicarea amprentelor digitale ale acestuia, cât şi prin semnătura funcţionarului public în faţa căruia s-a desfăşurat operaţiunea de amprentare.
(2) În situaţia în care solicitantul nu vorbeşte şi nici nu poate să scrie într-o limbă de circulaţie internaţională, acesta va completa cererea în limba pe care o cunoaşte.
(3) În toate cazurile cererea va fi semnată sau amprentată de către solicitant.
(4) Amprentarea digitală a cererilor va putea fi realizată pentru toţi solicitanţii statutului de refugiat.
(5) Procedura de acordare a statutului de refugiat se considera ca a început în momentul în care persoana în cauza şi-a exprimat, conform legii, dorinţa de a obţine protecţia în România, chiar şi atunci când cererea nu a fost scrisă personal de solicitantul statutului de refugiat.
Art. 7 - (1) În scopul intervievarii solicitantului şi al analizării motivelor invocate pentru acordarea statutului de refugiat, începând cu data prezentei hotărâri se numeşte o comisie formată din:
– preşedinte – şeful Oficiului pentru refugiaţi din cadrul Direcţiei generale a poliţiei de frontieră, străini, probleme de migrari şi paşapoarte din Ministerul de Interne;
– membri: – un reprezentant desemnat de Ministerul Afacerilor Externe;
– un reprezentant desemnat de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
(2) Comisia comunică solicitantului, în scris, data şi locul interviului, dându-i-se timpul necesar pentru a-şi pregati susţinerea cererii.
(3) Comisia procedează la intervievarea solicitantului şi la analizarea motivelor invocate de acesta pentru acordarea statutului de refugiat, pe baza chestionarului-model din anexa nr. 2 şi a interviului preliminar realizat în momentul depunerii cererii de acordare a statutului de refugiat.
(4) Răspunsurile solicitantului la întrebările cuprinse în chestionar se consemnează direct pe formular sau separat, sub forma unei declaraţii. Aceste documente, indiferent de forma în care sunt întocmite, se semnează sau, după caz, se confirma pentru autenticitate de persoana intervievata, prin aplicarea amprentelor sale digitale şi prin semnătura funcţionarului public în faţa căruia s-au completat ori s-au amprentat.
(5) În cazul în care solicitantul nu înţelege sau nu vorbeşte limba română sau altă limba în care este intervievat, comisia îi va asigura serviciile unui interpret.
Art. 8 - Până la soluţionarea cererii pentru acordarea statutului de refugiat, Direcţia generală a poliţiei de frontieră, străini, probleme de migrari şi paşapoarte eliberează solicitantului un document temporar de identitate întocmit după modelul din anexa nr. 3.
Art. 9 - (1) Admiterea sau respingerea cererii pentru acordarea statutului de refugiat se face prin hotărâre motivată, luată cu votul majorităţii membrilor comisiei, care se comunică de îndată, în scris, solicitantului.
(2) Dacă cererea a fost admisă, hotărârea se comunică solicitantului fără motivarea deciziei luate.
(3) În cazul respingerii cererii, comunicarea scrisă trebuie să cuprindă: descrierea cazului, motivele prezentate de solicitant în susţinerea cererii, constatările de fapte bazate pe analiza motivelor, motivatia juridică şi enunţarea concisă a hotărârii comisiei.
Art. 10 - Dispoziţiile art. 6 din Legea nr. 15/1996, referitoare la accesul pe teritoriul României al cetăţeanului străin sau apatridului care soseste direct din teritoriul unde viaţa sau libertatea să sunt amenintate în sensul prevederilor art. 1 din aceeaşi lege, cuprind şi situaţiile în care cetăţeanul străin sau apatridul tranziteaza terţe tari nesemnatare ale convenţiilor internaţionale referitoare la statutul refugiaţilor ori în care, din motive neimputabile persoanei în cauza, aceasta nu a putut solicita acordarea statutului de refugiat pe teritoriile ţărilor tranzitate.
Capitolul III - Acordarea drepturilor şi recuperarea ajutoarelor acordate refugiaţilor
Art. 11 - (1) Cererea pentru ajutorul prevăzut la art. 15 lit. i) din Legea nr. 15/1996 se întocmeşte de fiecare membru de familie cu statut de refugiat sau, după caz, de reprezentantul legal al minorilor în vârsta de până la 14 ani şi al altor persoane lipsite de capacitate, care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege, după modelul cererii din anexa nr. 4.
(2) Cererile pentru acordarea ajutorului pentru refugiaţi se depun la Oficiul pentru refugiaţi din cadrul Direcţiei generale a poliţiei de frontieră, străini, probleme de migrari şi paşapoarte, care le trimite, până la data de 5 a fiecărei luni, spre soluţionare – însoţite de copii de pe hotărârea rămasă definitivă a comisiei prevăzute la art. 7 şi de pe documentul de identitate a refugiatului – la direcţiile judeţene de muncă şi protecţie socială, respectiv la Direcţia generală de muncă şi protecţie socială a municipiului Bucureşti, cu adrese întocmite conform modelului din anexa nr. 5.
(3) Cererile pentru acordarea ajutorului se aproba, pe bază de ancheta socială, de directorul direcţiei judeţene de muncă şi protecţie socială, respectiv al Direcţiei generale de muncă şi protecţie socială a municipiului Bucureşti; după aprobare, documentele se păstrează la oficiile de asistenţă socială din cadrul acestor instituţii publice.
Art. 12 - Ajutorul pentru refugiaţi se acordă lunar, pentru fiecare persoana în parte, la nivelul unui salariu minim pe economie. Pentru minorii cu statut de refugiat care nu au împlinit vârsta de 14 ani, ajutorul se acordă reprezentantului legal.
Art. 13 - Refugiaţilor care beneficiază gratuit de masa şi cazare, potrivit reglementărilor în vigoare, li se acordă ajutorul în condiţiile Legii nr. 15/1996, ca diferenţa între cuantumul lunar al ajutorului şi gratuitatile acordate.
Art. 14 - Plata ajutorului lunar pentru refugiaţi se face începând cu luna următoare celei în care s-a aprobat cererea, pe bază de stat de plată sau, după caz, prin mandat poştal.
Art. 15 - (1) Prelungirea perioadei iniţiale de acordare a ajutorului cu cel mult 3 luni se poate face, în condiţiile legii, dacă persoanele apte de muncă cu statut de refugiat fac dovada ca s-au prezentat la oficiul forţelor de muncă pentru încadrare şi nu au refuzat un loc de muncă oferit de acesta.
(2) Nu au obligaţia de a face dovada prevăzută la alin. (1) cei care:
a) au în îngrijire copii în vârsta de până la 7 ani;
b) urmează forme de învăţământ la zi, prevăzute de lege, până la împlinirea vârstei de 26 de ani;
c) îndeplinesc condiţiile legale pentru pensionare la cerere, potrivit legii române.
Art. 16 - (1) La prima plata a ajutorului lunar, refugiaţii completează şi semnează un angajament după modelul prevăzut în anexa nr. 6, prin care se obliga să ramburseze instituţiei plătitoare, într-o perioada de un an, sumele pe care urmează să le încaseze cu titlu de ajutor potrivit legii, dacă realizează venituri care permit acest lucru. Refuzul de a completa şi de a semna angajamentul duce la sistarea acordării ajutorului.
(2) Urmărirea obligaţiilor pentru rambursarea sumelor prevăzute la alin. (1) se realizează de către direcţiile judeţene de muncă şi protecţie socială şi de către Direcţia generală de muncă şi protecţie socială a municipiului Bucureşti, în termenul de prescripţie, potrivit legii.
Capitolul IV - Dispoziţii finale
Art. 17 - În scopul realizării lucrărilor de evidenta şi secretariat ale comisiei numite conform prevederilor art. 7, începând cu data prezentei hotărâri se aproba structura organizatorică a Oficiului pentru refugiaţi din cadrul Direcţiei generale a poliţiei de frontieră, străini, probleme de migrari şi paşapoarte şi numărul de posturi prevăzute în anexa nr. 7.
Art. 18 - Condiţiile în care se acordă permis de muncă celor care au dobândit statut de refugiat se vor reglementa prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale.
Art. 19 - Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VĂCĂROIU
Contrasemnează:
–––––
Ministru de interne
Doru Ioan Tărăcilă
Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Lazăr Comănescu,
secretar de stat
Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Florin Georgescu
Ministru de stat,
ministrul muncii şi protecţiei sociale,
Dan Mircea Popescu
Bucureşti, 13 noiembrie 1996.
Nr. 1182.
ANEXA Nr. 1
anexa-1-hotararea-nr-1182-1996
ANEXA Nr. 2
anexa-2-hotararea-nr-1182-1996
ANEXA Nr. 3
anexa-3-hotararea-nr-1182-1996
ANEXA Nr. 4
anexa-4-hotararea-nr-1182-1996
ANEXA Nr. 5
anexa-5-hotararea-nr-1182-1996
ANEXA Nr. 6
ANGAJAMENT privind rambursarea ajutorului
Subsemnatul(a) …………………, cetăţean(a) ……………., având statut de refugiat în România, potrivit documentului de călătorie seria ………… nr. …………, eliberat de organele Ministerului de Interne la data de …………….., ma angajez să plătesc la Direcţia de muncă şi protecţie socială a judeţului …………….., reprezentând ajutorul rambursabil primit potrivit prevederilor art. 15 lit. i) şi ale art. 16 lit. e) din Legea nr. 15/1996 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România.Am luat la cunoştinţa ca nerespectarea prezentului angajament atrage urmărirea, potrivit legii, în vederea recuperării integrale a sumei primite cu titlu de ajutor.
Întocmit la data de ……………. în trei exemplare, din care am primit un exemplar.
Completat şi semnat în faţa noastră.
Semnătura *1) ………….
Semnătura *2) ………….
……………………….
–––––
*1) Semnătura celui obligat la plata.
*2) Semnătura şefului de oficiu.
ANEXA Nr. 7
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ şi numărul de posturi ale Oficiului pentru refugiaţi din cadrul Direcţiei generale a poliţiei de frontieră, străini, probleme de migrări şi paşapoarte
– 1 ofiţer, şeful Oficiului pentru refugiaţi1. Compartimentul de primire şi înregistrare a cererilor solicitanţilor de azil:
– 1 ofiţer, şef de compartiment;
– 3 ofiţeri şi 3 subofiţeri pentru activităţi de primire a cererilor, de înregistrare a lor, amprentare, interviu preliminar şi eliberarea documentelor temporare de identitate pentru azilanti;
– 2 subofiţeri programatori, pentru implementarea datelor în calculator, întocmirea situaţiilor statistice;
– 1 subofiţer, conducător auto;
– 1 dactilograf (salariat civil).
TOTAL: 4 ofiţeri, 6 subofiţeri, 1 salariat civil.
2. Compartimentul pentru interviuri, prelucrarea datelor, documentare, propuneri pentru comisie, legături cu organismele de profil şi eliberarea documentelor de identitate pentru refugiaţi:
– 1 ofiţer, şef de compartiment;
– 6 ofiţeri pentru intervievare, prelucrarea datelor, documentare cu informaţii din ţările de origine a solicitanţilor de azil, pregătirea dosarelor şi promovarea lor la comisia de analiza a temeiniciei motivelor invocate de solicitanţii statutului de refugiat, legături cu organismele de profil, urmărirea modului de acordare a asistenţei refugiaţilor;
– 3 subofiţeri pentru activităţi de secretariat şi eliberarea documentelor de călătorie pentru refugiaţi;
– 1 salariat civil – dactilograf.
TOTAL: 7 ofiţeri, 3 subofiţeri, 1 salariat civil.