Hotărîrea de Guvern nr. 244/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii

EMITENT: GUVERN
Publicat în M.O. nr. 110 din 3 iunie 1997

Guvernul României hotărăşte:

Art. 1 - (1) Ministerul Sănătăţii este organul administraţiei publice centrale de specialitate care aplica strategia dezvoltării şi politica Guvernului în domeniul asigurării sănătăţii populaţiei şi al realizării procesului de reforma în sectorul sanitar.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul Sănătăţii colaborează cu celelalte ministere şi organe centrale de specialitate din subordinea Guvernului, cu autorităţile publice locale şi cu alte organisme interesate.

Art. 2 - În realizarea obiectului sau de activitate, Ministerul Sănătăţii are următoarele atribuţii:
1. asigura şi răspunde de organizarea activităţii de asistenţa medicală preventivă, de urgenta, curativă şi de recuperare medicală ce se acordă prin unităţile sanitare;
2. stabileşte principalele obiective de etapa şi pe termen lung în domeniul asigurării sănătăţii populaţiei şi al reformei în sectorul sanitar;
3. îndrumă şi controlează modul de aplicare a normelor de igiena şi sanitare-antiepidemice în mediul de viaţa al populaţiei şi la locul de muncă; îndeplineşte, prin organele sale de specialitate, funcţia de inspecţie sanitară de stat; dispune, în situaţii deosebite, măsuri antiepidemice;
4. stabileşte şi urmăreşte, împreună cu organele competente, folosirea energiei nucleare în scopuri medicale;
5. coordonează, îndrumă şi controlează activitatea unităţilor de ocrotire şi asistenţa medicală a mamei şi copilului, asistenţa medicală de urgenta şi la locul de muncă;
6. colaborează la utilizarea raţională a factorilor naturali de mediu; îndrumă şi controlează activitatea de asistenţa medicală din staţiunile balneoclimaterice;
7. coordonează şi îndrumă, împreună cu organele competente, activitatea de medicina a culturii fizice;
8. autorizeaza producerea, înregistrarea, introducerea şi folosirea, în practica medicală, a medicamentelor, a produselor biologice de uz uman şi a reactivilor, a plantelor medicinale şi a cosmeticelor, precum şi a echipamentelor medicale;
9. organizează, îndrumă şi controlează, prin Inspecţia de farmacie, activitatea în reţeaua farmaceutica; organizează şi răspunde de controlul calităţii medicamentelor; coordonează importurile de medicamente, aparatura medicală şi alte produse necesare reţelei sanitare, prin agenţi economici;
10. coordonează şi supraveghează în unităţile sanitare regimul substanţelor şi a produselor stupefiante, psihotrope şi toxice, în conformitate cu prevederile legale;
11. întocmeşte anual Nomenclatorul de medicamente şi produse biologice de uz uman; coordonează şi urmăreşte aprovizionarea cu medicamente, echipamente medicale, reactivi, în unităţile sanitare de stat;
12. organizează, în situaţii deosebite, asistenţa medicală, asigurind rezerva de mobilizare cu medicamente şi materiale sanitare;
13. organizează şi elaborează, împreună cu Academia de Ştiinţe Medicale, strategia şi orientarea activităţii de cercetare ştiinţifică;
14. iniţiază, negociaza şi încheie, din împuternicirea Guvernului, documentele de cooperare internationala în domeniul ocrotirii sănătăţii;
15. sprijină informarea şi documentarea personalului sanitar în probleme de specialitate şi organizarea manifestărilor ştiinţifice;
16. analizează şi evalueaza periodic criteriile de performanţă ale unităţilor medicale şi indicatorii stării de sănătate;
17. emite norme, în conformitate cu reglementările legale, de formare, angajare, promovare, transferare şi detaşare a personalului sanitar; stabileşte specialitatile medico-sanitare, organizează concursuri şi examene pentru ocuparea posturilor vacante şi pentru acordarea specialitatii medicale sau farmaceutice;
18. stabileşte structura organizatorică, normele de organizare şi funcţionare, precum şi normativele de personal ale unităţilor sanitare din subordinea sa; avizează înfiinţarea, schimbarea sediului, a profilului şi a structurii unităţilor sanitare din subordinea sa; coordonează aplicarea legislaţiei sanitare şi a normelor metodologice şi în unităţile sanitare subordonate altor ministere;
19. avizează şi aproba, după caz, proiectarea şi realizarea investiţiilor în domeniul sanitar în unităţile din subordinea sa;
20. avizează activităţile bazate pe libera iniţiativă în domeniul medical şi farmaceutic, veghează asupra climatului de concurenta loiala şi ia măsuri de protejare a intereselor bolnavilor şi ale populaţiei;
21. iniţiază, în vederea aplicării legii, norme obligatorii pentru sectorul sanitar, pentru celelalte sectoare şi pentru populaţie; avizează proiecte de acte normative elaborate de alte organe ale administraţiei publice, care interesează sănătatea;
22. iniţiază sau elaborează ori, după caz, avizează proiecte de acte normative, legi şi hotărâri ale Guvernului;
23. conlucreaza cu organizaţiile şi instituţiile de specialitate pentru formarea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a personalului;
24. exercita atribuţiile ce îi revin, potrivit legii, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale sub a carei autoritate funcţionează regiile autonome din domeniul sau de activitate;
25. reprezintă interesele statului în diferite organe şi organisme internaţionale, în conformitate cu acordurile şi alte înţelegeri stabilite în acest scop, şi dezvolta relaţii de colaborare cu organe şi organizaţii similare din alte state şi cu organisme internaţionale interesate de activitatea de sănătate;
26. editează publicaţii de specialitate şi de informare specifice;
27. îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege.

Art. 3 - (1) În structura organizatorică a Ministerul Sănătăţii pot funcţiona direcţii generale, direcţii, servicii şi birouri.
(2) Structura organizatorică a Ministerului Sănătăţii este prevăzută în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al ministrului sănătăţii se pot organiza numai servicii sau birouri, precum şi colective temporare, în conformitate cu prevederileart. 9 din Legea nr. 40/1991, republicată.
(3) Numărul maxim de posturi este de 177, exclusiv demnitarii.
(4) Conducerea Ministerului Sănătăţii este asigurata de ministru. Pe lângă ministru funcţionează un colegiu al ministerului, ca organ consultativ. Componenta colegiului se stabileşte prin ordin al ministrului sănătăţii.
(5) Atribuţiile şi sarcinile secretarilor de stat se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii.
(6) Atribuţiile şi sarcinile compartimentelor din aparatul propriu se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a ministerului şi se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii.
(7) Ministrul sănătăţii conduce întreaga activitate a ministerului şi îl reprezintă în raporturile cu celelalte ministere, cu alte autorităţi publice şi organizaţii, precum şi cu persoane juridice şi fizice, din ţara şi din străinătate.
(8) Direcţiile sanitare judeţene şi a municipiului Bucureşti, persoane juridice, sunt servicii publice descentralizate ale Ministerului Sănătăţii, în subordinea cărora funcţionează unităţi sanitare cu personalitate juridică, conform prevederilor legale.

Art. 4 - În scopul descentralizării activităţii de evaluare a stării de sănătate a populaţiei, Institutul de Igiena, Sănătate Publică, Servicii de Sănătate şi de Conducere se reorganizează în instituţii publice cu personalitate juridică, în limita numărului de personal aprobat, după cum urmează:
– Institutul de Sănătate Publică Bucureşti, cu sediul în str. Dr. Leonte nr. 1-3, sectorul 5;
– Institutul de Sănătate Publică Cluj-Napoca, cu sediul în str. Pasteur nr. 6;
– Institutul de Sănătate Publică Iaşi, cu sediul în str. Victor Babes nr. 14;
– Institutul de Sănătate Publică Timişoara, cu sediul în str. Victor Babes nr. 16-18;
– Centrul de Sănătate Publică Sibiu, cu sediul în str. Luptei nr. 21;
– Centrul de Sănătate Publică Tirgu Mures, cu sediul în str. Gh. Marinescu nr. 40;
– Institutul de Management al Serviciilor de Sănătate Bucureşti, cu sediul în str. Vaselor nr. 31, sectorul 2.

Art. 5 - Inspectoratele de poliţie sanitară şi medicina preventivă judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, se reorganizează ca inspectorate de sănătate publică judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, în subordinea Ministerului Sănătăţii.

Art. 6 - (1) Unităţile din subordinea Ministerului Sănătăţii sunt cele prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Structura organizatorică a unităţilor din subordinea Ministerului Sănătăţii se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii.
(3) Normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor şi statelor de funcţii pentru instituţiile publice subordonate, finanţate de la bugetul de stat, precum şi atribuţiile acestora se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii, conform reglementărilor în vigoare.

Art. 7 - (1) Unităţile sanitare prevăzute în anexa nr. 3 trec din subordinea Ministerului Sănătăţii în subordinea unor direcţii sanitare.
(2) Pentru unităţile prevăzute la alin. (1), modificarea profilului şi a numărului de paturi se va face la propunerea direcţiilor sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cu avizul Ministerului Sănătăţii.
(3) În termen de 30 de zile de la publicarea prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Ministerul Sănătăţii va încheia protocoale cu consiliile locale şi cu Consiliul General al Municipiului Bucureşti pentru transferarea fondurilor necesare finanţării unităţilor sanitare prevăzute în anexa nr. 3.
(4) În baza protocoalelor încheiate, la rectificarea bugetului de stat pe anul 1997 se vor introduce modificările ce se impun în bugetul de stat pentru transferarea fondurilor care se convin potrivit alineatului precedent.

Art. 8 - Pentru realizarea obiectivelor sale, Ministerul Sănătăţii poate constitui comisii de specialitate în domeniul sanitar.

Art. 9 - Ministerul Sănătăţii are în dotare, pentru transportul persoanelor din aparatul propriu, un număr de autoturisme stabilit potrivit normelor legale în vigoare.

Art. 10 - Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 11 - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abroga:Hotărârea Guvernului nr. 460/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 230 din 23 august 1994;art. 2 şi 6 din Hotărârea Guvernului nr. 1.188/1996privind reorganizarea unor unităţi sanitare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307 din 26 noiembrie 1996; anexa nr. 1 şi poziţia 9 din anexa nr. 2 laHotărârea Guvernului nr. 692/1996pentru modificareaHotărârii Guvernului nr. 460/1994privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, precum şi pentru reorganizarea unor unităţi sanitare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 191 din 15 august 1996;Hotărârea Guvernului nr. 966/1996pentru modificarea anexei nr. 1 laHotărârea Guvernului nr. 460/1994privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 254 din 21 octombrie 1996.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemnează:
–––––
Ministrul sănătăţii
Ştefan Iosif Dragulescu

Ministrul muncii şi protecţiei sociale
Alexandru Athanasiu

Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Mircea Ciumara

Bucureşti, 30 mai 1997.
Nr. 244.

ANEXA Nr. 1
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
Numărul maxim de posturi: 177
(exclusiv demnitarii)

anexa-1-hotararea-nr-244-1997 Legenda:
A = DIRECŢIA DE PROMOVARE A SĂNĂTĂŢII ŞI SĂNĂTATE COMUNITARĂ
B = DIRECŢIA MEDICINEI ŞI A INSPECŢIEI DE STAT
C = DIRECŢIA PROGRAME DE ASISTENŢĂ MEDICALA
D = DIRECŢIA PROGRAME PREVENTIVE DE ASISTENŢĂ A MAMEI ŞI COPILULUI
E = DIRECŢIA FARMACEUTICA *)
F = DIRECŢIA APARATURII MEDICALE *)
G = DIRECŢIA STRATEGII DE SANATATE ŞI ACREDITARE
H = DIRECŢIA REFORMĂ ŞI INTEGRARE EUROPEANĂ
I = DIRECŢIA ASIGURĂRI PENTRU SĂNĂTATE
J = DIRECŢIA STRATEGIE, DEZVOLTARE ŞI MANAGEMENT
K = DIRECŢIA INFORMATICĂ, PROTOCOL, RELAŢII CU PUBLICUL ŞI ADMINISTRATIV
L = DIRECŢIA BUGET
M = DIRECŢIA FINANŢE, CONTABILITATE, METODOLOGIE
*) Numai cu avizul secretarului de stat de resort

ANEXA Nr. 2
LISTA unităţilor subordonate Ministerului Sănătăţii
anexa-2-hotararea-nr-244-1997
ANEXA Nr. 3
LISTA unităţilor sanitare care trec din subordinea Ministerului Sănătăţii în subordinea unor direcţii sanitare
anexa-3-hotararea-nr-244-1997