Hotărîrea de Guvern nr. 639/2007 privind structura organizatorică şi atribuţiile Oficiului Român pentru Imigrări
EMITENT: GUVERN
Publicat în M.O. nr. 426 din 26 iunie 2007
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 55/2007 privind înfiinţarea Oficiului Român pentru Imigrări prin reorganizarea Autorităţii pentru străini şi a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Capitolul I - Dispoziţii generale
Art. 1 - (1) Oficiul Român pentru Imigrări, denumit în continuare Oficiul, este structura specializată, cu personalitate juridică, organizată în subordinea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, la nivel de direcţie generală, care exercită atributele ce îi sunt date prin lege pentru implementarea politicilor României în domeniile migraţiei, azilului şi al integrării străinilor, precum şi a legislaţiei relevante în aceste domenii.
(2) Oficiul are sediul în municipiul Bucureşti, str. Căpitan aviator Alex. Şerbănescu nr. 50, sectorul 1.
Art. 2 - (1) Oficiul este condus de un director general, funcţionar public de conducere, numit prin ordin al ministrului internelor şi reformei administrative, ajutat de un director general adjunct. Directorul general are calitatea de ordonator secundar de credite.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale, directorul general al Oficiului emite dispoziţii.
(3) Activitatea Oficiului este coordonată de un secretar de stat desemnat de ministrul internelor şi reformei administrative.
Art. 3 - (1) Oficiul se organizează la nivel central şi teritorial.
(2) La nivel central, Oficiul are în componenţă direcţii, servicii şi alte structuri funcţionale.
(3) La nivel teritorial, Oficiul are în componenţă centre, servicii şi alte structuri funcţionale. Şefii centrelor pot avea calitatea de ordonator terţiar de credite, în condiţiile legii.
(4) Structura organizatorică a Oficiului este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(5) Statul de funcţii al Oficiului se aprobă prin ordin al ministrului internelor şi reformei administrative.
(6) Numărul maxim de posturi necesare constituirii Oficiului se asigură cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat pentru Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, conform anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 416/2007 privind structura organizatorică şi efectivele Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 4 - Atribuţiile compartimentelor şi sarcinile concrete ale personalului, precum şi circuitul intern al documentelor se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare al aparatului propriu, care se aprobă de către ministrul internelor şi reformei administrative.
Capitolul II - Atribuţiile Oficiului Român pentru Imigrări
Art. 5 - Oficiul îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) în domeniul migraţiei:
1. avizează acordarea vizelor de intrare în România a străinilor conform competenţelor legale;
2. aprobă invitaţiile şi cererile de reîntregire a familiei în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
3. acordă autorizaţia de muncă în vederea obţinerii unui drept de şedere în scop de muncă, în condiţiile legii;
4. verifică îndeplinirea de către străini a condiţiilor necesare pentru acordarea şi prelungirea dreptului de şedere în România, potrivit legii;
5. prelungeşte dreptul de şedere temporară în România a străinilor care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege;
6. acordă dreptul de şedere permanentă în România străinilor care îndeplinesc condiţiile legale;
7. înregistrează rezidenţa pe teritoriul României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European, precum şi a membrilor de familie ai acestora;
8. acordă rezidenţa permanentă cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European, precum şi membrilor de familie ai acestora;
9. constată, în condiţiile legii, căsătoriile încheiate de convenienţă;
10. anulează ori revocă, după caz, dreptul de şedere sau limitează exercitarea dreptului de rezidenţă, în condiţiile legii;
11. întreprinde demersurile legale corespunzătoare pentru clarificarea situaţiei juridice a străinilor minori neînsoţiţi;
12. eliberează, în condiţiile legii, documente care atestă identitatea, şederea sau rezidenţa, precum şi documente de călătorie;
13. prin lucrătorii anume desemnaţi constată contravenţiile şi aplică sancţiunile contravenţionale prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulaţie pe teritoriul României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European, cu modificările şi completările ulterioare;
14. exercită atribuţiile conferite prin lege cu privire la regimul îndepărtării străinilor de pe teritoriul României;
15. face propuneri, în condiţiile legii, de luare şi prelungire a custodiei publice a străinilor care nu pot fi îndepărtaţi în termen de 24 de ore;
16. acordă, în condiţiile legii, tolerarea rămânerii temporare a străinilor pe teritoriul României;
17. gestionează şi coordonează activităţile desfăşurate în centrele de cazare a străinilor luaţi în custodie publică;
18. instituie, în condiţiile legii, interdicţii de intrare în România;
19. pune în executare hotărârile de declarare ca persoane indezirabile;
20. transmite trimestrial Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse situaţia statistică a autorizaţiilor de muncă, a permiselor de şedere în scop de muncă şi a certificatelor de înregistrare a cetăţenilor Uniunii Europene care desfăşoară activităţi dependente pe teritoriul României;
b) în domeniul azilului:
1. primeşte, înregistrează şi soluţionează, în etapa administrativă, cererile de azil depuse la structurile sale teritoriale sau la alte organe ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
2. primeşte şi transmite instanţelor judecătoreşti competente plângerile formulate de solicitanţii de azil, în temeiul prevederilor Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările ulterioare;
3. pune la dispoziţie instanţelor judecătoreşti, în copie, actele care au stat la baza pronunţării hotărârilor atacate în domeniul azilului;
4. este parte în procesele care au ca obiect cereri de azil;
5. iniţiază procedura prevăzută de legea română pentru numirea unui reprezentant legal în cazul solicitanţilor de azil minori neînsoţiţi şi le asigură acestora protecţia necesară până la numirea unui reprezentant legal;
6. decide cu privire la acordarea accesului pe teritoriul României al solicitanţilor de azil care au depus cererea de azil în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat;
7. poate decide cu privire la retrimiterea străinului într-o ţară terţă sigură, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările ulterioare;
8. trimite şi analizează cererile de preluare/reprimire a unor solicitanţi de azil şi efectuează, în colaborare cu Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, transferul solicitanţilor de azil către ţările terţe sigure;
9. asigură accesul la asistenţă medicală în condiţiile legislaţiei referitoare la azil şi regimul juridic al străinilor;
10. întocmeşte şi transmite Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse documentele necesare pentru plata ajutoarelor materiale ce se acordă persoanelor care au obţinut o formă de protecţie în România;
11. consultă Ministerul Afacerilor Externe pentru stabilirea ţărilor de origine sigure şi a ţărilor terţe sigure;
12. primeşte, analizează, prelucrează şi gestionează informaţiile referitoare la situaţia din ţările de origine ale solicitanţilor de azil;
c) atribuţii cu caracter general:
1. elaborează, contractează, implementează şi monitorizează proiecte cu finanţare externă, prin intermediul structurii proprii create în acest scop şi cu sprijinul compartimentelor de specialitate;
2. participă la elaborarea strategiei naţionale în domeniul imigraţiei şi implementarea acesteia prin planuri de acţiune anuale, asigurând totodată şi secretariatul tehnic al Grupului Interministerial de Coordonare a Implementării Strategiei Naţionale privind Imigraţia;
3. coordonează, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 44/2004 privind integrarea socială a străinilor care au dobândit o formă de protecţie sau un drept de şedere în România, precum şi a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European, cu modificările şi completările ulterioare, activitatea instituţiilor publice, a autorităţilor administraţiei publice locale şi a organizaţiilor neguvernamentale implicate în integrarea străinilor care au dobândit o formă de protecţie în România sau un drept de şedere în România şi a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European;
4. elaborează studii, analize şi prognoze referitoare la migraţia străinilor pe teritoriul României şi înaintează conducerii Ministerului Internelor şi Reformei Administrative propuneri de soluţionare a problemelor identificate cu această ocazie în domeniul controlului fenomenului migraţiei;
5. gestionează Sistemul naţional de evidenţă al străinilor, asigurând funcţionarea, păstrarea şi exploatarea evidenţelor în conformitate cu prevederile legale;
6. culege, stochează, prelucrează, valorifică şi face schimb de date şi informaţii despre străinii cu şedere ilegală, locurile şi mediile frecventate de aceştia, precum şi despre cei care au ca preocupări traficul de persoane, în condiţiile legii;
7. desfăşoară activităţi colective de culegere de informaţii specifice domeniului său de activitate, pe care le pune la dispoziţie, pentru valorificare, structurilor specializate din sistemul de ordine publică şi securitate naţională;
8. verifică în bazele de date ale structurilor din sistemul de ordine publică şi securitate naţională cu care are încheiate protocoale de colaborare situaţia străinilor care au solicitat protecţia statului român;
9. cooperează cu alte structuri ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, cu instituţii ale statului care au atribuţii în domeniul imigraţiei şi azilului şi colaborează cu cetăţenii, în condiţiile legii;
10. cooperează cu instituţii similare din străinătate şi cu alte organisme internaţionale cu competenţă în domeniile migraţiei, azilului şi integrării sociale a străinilor, în baza înţelegerilor la care România este parte;
11. cooperează cu misiunile diplomatice şi cu oficiile acreditate în România, în condiţiile legii;
12. colaborează şi cooperează cu Înaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi – reprezentanţa din România, în condiţiile stabilite de acordul încheiat între această organizaţie şi Guvernul României;
13. colaborează şi cooperează cu Organizaţia Internaţională pentru Migraţie – biroul din România;
14. colaborează cu organizaţii neguvernamentale cu atribuţii în domeniul refugiaţilor şi migranţilor;
15. exercită orice alte atribuţii conferite prin lege.
Capitolul III - Personalul Oficiului Român pentru Imigrări
Art. 6 - Personalul Oficiului este constituit din poliţişti, funcţionari publici şi personal contractual.
Art. 7 - Oficiul îşi asigură personalul dintre absolvenţii instituţiilor de învăţământ ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, personal încadrat direct sau provenit din alte instituţii, în condiţiile legii.
Art. 8 - În exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 5, poliţiştii din cadrul Oficiului sunt abilitaţi să desfăşoare următoarele activităţi:
a) organizarea şi efectuarea, în condiţiile legii, de controale în mediile şi în locurile frecventate de străini, în instituţiile publice sau particulare, precum şi în incinta operatorilor economici, indiferent de proprietar sau deţinător, atunci când există date ori indicii cu privire la existenţa în aceste locuri sau medii a unor străini care nu respectă prevederile legale privind regimul străinilor în România;
b) invitarea la sediul structurii teritoriale a străinilor a căror prezenţă este necesară pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de lege, prin aducerea la cunoştinţă acestora, în scris, a scopului şi motivului invitaţiei;
c) legitimarea şi stabilirea identităţii străinilor care încalcă dispoziţiile legale privind regimul juridic al străinilor;
d) efectuarea de acte premergătoare în vederea strângerii datelor necesare pentru începerea urmăririi penale, atunci când constată săvârşirea unor infracţiuni în legătură cu regimul străinilor;
e) depistarea şi conducerea la sediul structurilor teritoriale, în cooperare cu organele de poliţie competente, a străinilor care încalcă dispoziţiile legale privind regimul străinilor în România sau a căror identitate nu poate fi stabilită, precum şi verificarea şi luarea măsurilor legale în cel mult 24 de ore de la depistare;
f) escortarea, pe toată perioada de la depistare şi până la îndepărtarea de pe teritoriul României, a străinilor împotriva cărora s-a dispus această măsură, precum şi imobilizarea, potrivit legii, a celor care au un comportament violent;
g) desfăşurarea de activităţi specifice pentru obţinerea şi verificarea, în vederea exploatării, a datelor şi informaţiilor referitoare la străinii cu şedere ilegală, la cei care au ca preocupări traficul ilegal de persoane, precum şi locurile şi mediile frecventate de aceştia;
h) întreprinderea măsurilor necesare pentru constatarea şi verificarea identităţii reale a solicitanţilor de azil;
i) depistarea, conducerea la sediul structurilor teritoriale şi escortarea până în statul membru responsabil a străinilor care sunt transferaţi conform regulamentelor Uniunii Europene, în condiţiile legii;
j) folosirea în mod gratuit a mijloacelor de transport în comun şi a mijloacelor de transport feroviar, în timpul serviciului, pentru executarea unor misiuni care nu pot fi îndeplinite altfel.
Capitolul IV - Dispoziţii finale
Art. 9 - La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă:
a) Hotărârea Guvernului nr. 577/2003 privind structura organizatorică şi atribuţiile Autorităţii pentru străini, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 391 din 6 iunie 2003, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Hotărârea Guvernului nr. 150/2006 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 16 februarie 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
–––––
Ministrul internelor şi reformei administrative
Cristian David
Ministrul afacerilor externe
Adrian Mihai Cioroianu
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse
Paul Păcuraru
Ministrul economiei şi finanţelor
Varujan Vosganian
Bucureşti, 20 iunie 2007.
Nr. 639.
ANEXA
STRUCTURA ORGANIZATORICA A OFICIULUI ROMÂN PENTRU IMIGRARI

––––––––––––––––––––––––––
STRUCTURI SUBORDONATE

––––-
LEGENDA
––-
A = SERVICIUL ORGANIZARE, PROTECTIE SEDII ŞI DISPECERAT
B = SERVICIUL LOGISTICA
C = BIROUL SECRETARIAT ŞI DOCUMENTE CLASIFICATE
D = SERVICIUL MANAGEMENT RESURSE UMANE
E = SERVICIUL JURIDIC
F = CENTRUL DE COMUNICATII ŞI INFORMATICA (nivel serviciu)
G = ARHIVA
H = SECRETARIATUL TEHNIC AL STRATEGIEI NAŢIONALE PRIVIND MIGRATIA
I = CENTRUL DE CERCETARE ANALIZA ŞI PROGNOZA (nivel serviciu)
J = SERVICIUL AFACERI EUROPENE ŞI COOPERARE INTERNATIONALA
K = SERVICIUL IMPLEMENTARE PROGRAME
L = SERVICIUL ADMISIE
M = SERVICIUL SEDERE TEMPORARA ŞI PERMANENTA STATE TERTE
N = SERVICIUL RETURNARI ŞI ESCORTE
O = BIROUL INREGISTRARE ŞI ACORDARE REZIDENTA PERMANENTA CETATENI UE ŞI SEE
P = SERVICIUL COMBATEREA SEDERII ILEGALE ŞI MASURI RESTRICTIVE
Q = BIROUL ANALIZA INFORMATIILOR
R = SERVICIUL INREGISTRARE SOLICITARI DE AZIL, VERIFICĂRI ŞI DOCUMENTE
S = SERVICIUL PROCEDURI ADMINISTRATIVE ŞI JUDICIARE DE AZIL
T = SERVICIUL DUBLIN ŞI EURODAC
U = SERVICIUL INTEGRARE, ASISTENŢA SOCIALA, COORDONARE CENTRE ŞI RELOCARE
V = BIROUL INFORMATII DIN TARILE DE ORIGINE
W1 = SERVICIU ASIGURARE MISIUNI DESERVIRE ŞI ADMINISTRARE PATRIMONIU
W2 = CENTRUL REGIONAL DE CAZARE ŞI PROCEDURI PENTRU SOLICTANTII DE AZIL BUCURESTI
W3 = CENTRUL REGIONAL DE CAZARE ŞI PROCEDURI PENTRU SOLICTANTII DE AZIL TIMISOARA
W4 = CENTRUL REGIONAL DE CAZARE ŞI PROCEDURI PENTRU SOLICTANTII DE AZIL RADAUTI
W5 = CENTRUL REGIONAL DE CAZARE ŞI PROCEDURI PENTRU SOLICTANTII DE AZIL GALATI
W6 = CENTRUL REGIONAL DE CAZARE ŞI PROCEDURI PENTRU SOLICTANTII DE AZIL MARAMURES
W7 = CENTRUL PENTRU CAZAREA STRAINILOR LUATI IN CUSTODIE PUBLICA OTOPENI
W8 = CENTRUL PENTRU CAZAREA STRAINILOR LUATI IN CUSTODIE PUBLICA ARAD
W9 = 14 SERVICII TERITORIALE PENTRU STRAINI
W10 = 18 BIROURI TERITORIALE PENTRU STRAINI
W11 = 9 COMPARTIMENTE TERITORIALE PENTRU STRAINI
W12 = SERVICIUL REGLEMENTAREA ADMISIEI ŞI SEDERII IN SCOP DE MUNCA
W13 = SERVICIUL PENTRU CETATENI STATE TERTE- BUCURESTI
W14 = SERVICIUL PENTRU CETATENI UE ŞI SEE BUCURESTI
W15 = SERVICIUL COMBATEREA SEDERII ŞI MUNCII ILEGALE A STRAINILOR BUCURESTI