Hotărîrea de Guvern nr. 788/1992 privind organizarea şi functionarea Ministerului Finanţelor

EMITENT: GUVERN
Publicat în M.O. nr. 336 din 29 decembrie 1992

Guvernul României hotaraste:

Art. 1 - Ministerul Finanţelor se organizeaza şi funcţionează ca organ al administraţiei publice centrale de specialitate care aplica strategia şi programul Guvernului în domeniul finanţelor publice, prin reorganizarea Ministerului Economiei şi Finanţelor.

Art. 2 - Ministerul Finanţelor exercita administrarea generală a finanţelor publice, asigura dezvoltarea activităţii economice pe criterii de eficienta şi echilibru economic, prin utilizarea pirghiilor financiare şi valutare în concordanta cu cerinţele economiei de piaţa şi prin stimularea initiativei agentilor economici.

Art. 3 - Ministerul Finanţelor indeplineste urmatoarele atribuţii principale:
1. elaboreaza proiectul bugetului de stat, iar după aprobarea acestuia de către Parlament, ia masurile necesare pentru asigurarea executiei veniturilor şi cheltuielilor prevăzute în legea bugetară anuală;
2. stabileste măsuri pentru asigurarea echilibrului financiar-valutar;
3. asigura, potrivit legii, incasarea în numerar şi prin conturi a veniturilor bugetului de stat, bugetelor locale şi bugetului asigurarilor sociale de stat, precum şi a celorlalte fonduri speciale şi extrabugetare; efectueaza operaţiunile de trezorerie privind imprumuturile guvernamentale, cit şi rambursarea acestora la scadenta şi achitarea dobinzilor;
4. exercita, prin organele sale specializate, controlul şi supravegherea financiară a unităţilor şi instituţiilor de stat; controlează, în condiţiile legii, activitatea financiară a regiilor autonome şi societatilor comerciale, precum şi a celorlalţi agenti economico-sociali;
5. acţionează, prin instrumente specifice, pentru fundamentarea, urmarirea în execuţie şi asigurarea echilibrului financiar-valutar la nivel macroeconomic, în vederea protejarii intereselor naţionale;
6. acţionează, prin mijloace specifice, pentru eliminarea corupţiei şi a altor practici ilicite în domeniul financiar-contabil;
7. analizeaza, fundamentează şi propune cadrul legislativ privind imprumuturile necesare acoperirii deficitului bugetar sau pentru acţiuni şi lucrari de interes public; administreaza mijloacele financiare imprumutate şi urmareste rambursarea acestora şi achitarea dobinzilor aferente;
8. fundamentează şi infaptuieste politica fiscala promovata de Guvern;
9. infaptuieste politica vamala în concordanta cu cadrul legislativ existent;
10. elaboreaza cadrul metodologic şi instituţional general privind organizarea şi conducerea contabilitatii şi vegheaza asupra respectarii legalităţii în activitatea de expertiza contabila;
11. analizeaza procesul de evolutie a preturilor şi tarifelor în economie, actionind pentru liberalizarea acestora, pe fondul manifestarii unei concurente reale, în scopul protectiei, prin pret, a intereselor consumatorilor şi al combaterii tendintelor inflationiste;
12. avizeaza proiectele de legi, hotărîri sau alte dispozitii legale care determina sporuri de cheltuieli sau modificari de venituri ale statului şi au influenţe asupra echilibrului bugetar;
13. coordonează, negociaza şi incheie acorduri internationale în numele statului în domeniul relatiilor financiare şi valutare, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe;
14. asigura derularea operaţiunilor financiare în cadrul acordurilor guvernamentale, cu decontare în conturile de cliring, barter şi cooperare economica;
15. exercita calitatea de reprezentant al României la organismele şi organizaţiile internationale cu caracter financiar;
16. asigura, în numele şi în contul statului, activitatea de finanţare a operaţiunilor de export, precum şi de garantare a creditelor de export şi import prin intermediul instituţiilor specializate în acest domeniu;
17. reprezinta statul ca subiect de drepturi şi obligaţii în faţa organelor de justiţie, precum şi în orice alte situaţii în care acesta participa nemijlocit, în nume propriu, în raporturi juridice, dacă legea nu stabileste în acest scop un alt organ;
18. asigura, prin instrumente specifice, administrarea eficienta a capitalului de stat de la regiile autonome şi societăţile comerciale, în scopul protejarii interesului public şi al crearii condiţiilor normale de desfăşurare a procesului de privatizare;
19. analizeaza şi acţionează, împreună cu organele bancare, pentru respectarea şi intarirea disciplinei financiare şi de plati la agentii economici, în scopul limitarii şi restringerii fenomenului de blocaj financiar;
20. expertizeaza documentatiile tehnico-economice şi emite acordul pentru realizarea obiectivelor noi de investitii finantate integral sau parţial de la bugetul de stat şi bugetele locale; participa la organizarea licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea executiei investitiilor respective ;
21. propune cadrul legislativ şi elaboreaza cadrul metodologic privind activitatea de asigurări şi exercită supravegherea aplicarii dispoziţiilor legale în acest domeniu, pentru prevenirea stării de insolvabilitate a societatilor comerciale din sfera asigurarilor şi apararea drepturilor asiguratilor ;
22. asigura şi garanteaza circulatia institutionalizata a titlurilor de valoare reprezentind acţiuni şi obligaţiuni emise de societăţi comerciale şi a certificatelor de proprietate emise de Fondul Proprietăţii Private;
23. coordonează şi supraveghează activitatea în domeniul loteriilor de stat, avizeaza şi autorizeaza practicarea jocurilor de noroc;
24. asigura, prin Regia Autonoma „Imprimeria Naţionala”, tipărirea hirtiilor de valoare de natura titlurilor de stat, bonurilor de tezaur, obligatiunilor necesare finantarii datoriei publice, formularelor şi imprimatelor tipizate utilizate în activitatea fiscala şi financiar-contabila.

Art. 4 - În indeplinirea atribuţiilor sale, ministerul poate:
1. sa dea agentilor economici, ca urmare a controlului, dispozitii obligatorii pentru luarea masurilor de respectare a legii; sa ia măsuri pentru aplicarea sanctiunilor prevăzute de lege în competenţa ministerului;
2. sa aprobe, în condiţiile prevăzute de lege, scutiri, inlesniri de plată, precum şi restituiri, compensari şi aminari de impozite, taxe şi alte varsaminte obligatorii la buget, precum şi repunerea în termen a cererilor şi contestatiilor ;
3. sa dispună plata, din conturile agentilor economici, a varsamintelor obligatorii la buget, neachitate în termen, precum şi a majorarilor pentru intirzierea la plata;
4. sa stabileasca orice alte măsuri, în condiţiile prevăzute de lege.

Art. 5 - Ministerele, celelalte autorităţi ale administraţiei publice, instituţiile publice, precum şi agentii economici au obligaţia de a pune la dispoziţia Ministerului Finanţelor, la cerere, datele şi informaţiile necesare realizării atribuţiilor sale.

Art. 6 - (1) Conducerea Ministerului Finanţelor se exercită de ministru. Pe linga ministru funcţionează colegiul ministerului, ca organ consultativ, a cărui componenta se aproba de ministrul finanţelor.
În exercitarea conducerii ministerului, ministrul emite ordine şi instrucţiuni.
(2) Directia Generală a Vamilor şi Garda financiară se subordoneaza ministrului de stat, ministrul finanţelor, iar secretarul de stat care coordonează Departamentul veniturilor statului este şi sef al Comandamentului Gărzii financiare.
(3) Ministerul Finanţelor are structura organizatorica prevăzută în anexa nr. 1.
Structura organizatorica a compartimentelor necuprinse în anexa nr. 1, atribuţiile şi sarcinile aparatului propriu se aproba prin ordin al ministrului finanţelor.

Art. 7 - (1) Numărul maxim de posturi pentru Ministerul Finanţelor este 1.780, exclusiv demnitarii.
(2) În numărul maxim de posturi prevăzut la alin. 1 nu sînt incluse posturile aferente activităţii de control financiar de stat şi Gărzii financiare, care, potrivit legii, se aproba de ministrul finanţelor.

Art. 8 - Unitatile şi serviciile publice descentralizate din subordinea Ministerului Finanţelor şi numărul maxim de posturi ale acestora sînt cele prevăzute în anexa nr. 2.

Art. 9 - Înfiinţarea şi desfiintarea unităţilor subordonate Ministerului Finanţelor, obiectul de activitate al acestora, precum şi structurile lor organizatorice se aproba prin ordin al ministrului finanţelor.

Art. 10 - Ministerul Finanţelor şi unitatile sale subordonate se doteaza cu autovehiculele prevăzute în anexa nr. 3.

Art. 11 - (1) Consiliile judetene, Consiliul municipiului Bucureşti, precum şi consiliile locale vor sprijini asigurarea spatiilor corespunzătoare pentru desfăşurarea activităţii unităţilor din teritoriu subordonate Ministerului Finanţelor.
(2) În localităţile în care unitatile teritoriale subordonate Ministerului Finanţelor nu dispun de spatii corespunzătoare, consiliile locale vor sprijini aceste unităţi prin asigurarea, în condiţiile legii, de amplasamente în vederea construirii de sedii proprii. Ministerul Finanţelor va prevedea în programul de investitii fonduri, în vederea construirii unor astfel de obiective.

Art. 12 - Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantă din prezenta hotărîre.

Art. 13 - Prezenta hotărîre intră în vigoare pe data publicarii în Monitorul Oficial al României. Pe aceeasi data Hotărîrea Guvernului nr. 328/1991 privind organizarea şi functionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, Hotărîrea Guvernului nr. 116/1992 pentru modificarea Hotărîrii Guvernului nr. 328/1991, Hotărîrea Guvernului nr. 365/1992, cu excepţia art. 5, precum şi orice alte dispozitii contrare se abroga.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemnează:
–––––
Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Florin Georgescu

Ministru de stat,
ministrul muncii şi protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu

Bucureşti, 12 decembrie 1992.
Nr. 788.

ANEXA Nr. 1
MINISTERUL FINANTELOR
ANEXA Nr. 1 - Hotărîrea de Guvern nr. 788/1992
Legenda:
a1 = Directia generală a bugetului de stat
a2 = Directia generală a trezoreriei
a3 = Directia generală a datoriei publice
a4 = Revista finante, credit, contabilitate
a5 = Directia generală a finanţelor instituţiilor publice
a6 = Directia generală a finanţelor apararii naţionale şi ordinii publice
a7 = Directia generală de expertizare a investitiilor finantate de la bugetul de stat
b1 = Directia generală a impozitelor directe
b2 = Directia generală a impozitelor indirecte
b3 = Directia de evaluare şi urmărire a veniturilor bugetare
c1 = Directia generală a vamilor
c11 = Directiile regionale vamale
c2 = Garda financiară
d1 = Directia generală a controlului financiar de stat
d2 = Directiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat din judete şi municipiul Bucureşti
d3 = Directia generală a regiilor autonome şi participatiilor statului
d4 = Directia generală a regimului valutar
d5 = Directia generală a relatiilor financiare cu organisme internationale
d6 = Agentia naţionala pentru titluri de valoare **)
d7 = Oficiul de supraveghere a activităţii de asigurare şi reasigurare **)
e1 = Directia generală de sinteza, metodologie şi prognoza preturilor
e2 = Directia generală de negociere a preturilor
e3 = Directia de protecţie a concurentei
f1 = Inspecţia generală pentru activitatea interna
f2 = Directia generală organizare, resurse umane şi servicii generale
f21 = Cabinet medical
f3 = Directia juridica şi contencios
f4 = Directia generală de studii economico-financiare şi informatica
f41 = Centrul de tehnologia informatiei financiare
f5 = Directia presa, relatii cu publicul, protocol şi administrativ
f6 = Directia generală de solutionare a contestatiilor
Notă *) Cu rang de secretar de stat.
Notă **) Cu rang de direcţie.

ANEXA Nr. 2
SERVICII PUBLICE DESCENTRALIZATE ŞI UNITATI SUBORDONATE MINISTERULUI FINANTELOR (bugetare şi extrabugetare)
ANEXA Nr. 2 - Hotărîrea de Guvern nr. 788/1992
NOTĂ:
a) În numărul de posturi de la pct. 1 nu sînt incluse:
– posturile aferente activităţii de control financiar de stat şi Gărzii financiare, care, potrivit art. 4 din Legea nr. 30/1991, se aproba de ministrul finanţelor;
– posturile de agent fiscal şi operator de rol de la municipii, oraşe şi comune, care se stabilesc prin normativ aprobat de ministrul finanţelor, în functie de numărul de localităţi (sate, comune, oraşe), dispersia geografica a acestora şi numărul pozitiilor de rol.
b) În numărul de posturi de specialitate prevăzut în prezenta anexa nu sînt cuprinse posturile de: secretar, stenodactilograf, secretar-dactilograf, functionar, sef depozit, magaziner, arhivar, portar, paznic, ingrijitor, bufetier, manipulant bunuri, curier, muncitor şi altele asemenea, care pot fi de cel mult 15% din numărul de posturi de specialitate.
c) Acelasi procent de 15% se aplică şi numarului de posturi care se aproba de ministrul finanţelor în condiţiile prevăzute la lit. a) din nota la prezenta anexa.

ANEXA Nr. 3

AUTOVEHICULE DE TRANSPORT PERSOANE ŞI MARFA din dotarea Ministerului Finanţelor şi unitatile sale subordonate
ANEXA Nr. 3 - Hotărîrea de Guvern nr. 788/1992
NOTĂ:
Unitatile din subordinea Ministerului Finanţelor au în dotare 4 salupe, din care: 3 pentru unitatile vamale şi una pentru Directia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat Tulcea.