Hotărîrea de Guvern nr. 940/1990 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Învăţămîntului şi Ştiinţei

EMITENT: GUVERN
Publicat în M.O. nr. 94 din 14 mai 1992

Art. 1 - Ministerul Învăţămîntului şi Ştiinţei este organ central de specialitate al administraţiei de stat, care aplica strategia dezvoltării şi politica Guvernului României în domeniul învăţămîntului şi ştiinţei.

Art. 2 - Ministerul Învăţămîntului şi Ştiinţei organizează, finanţează şi coordonează invatamtnul de toate gradele, inclusiv inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, care sînt subordonate ministerului ca organe de specialitate pentru învăţămîntul preuniversitar.

Art. 3 - În realizarea obiectivelor sale, Ministerul Învăţămîntului şi Ştiinţei are, în principal, următoarele atribuţii:
I. În domeniul învăţămîntului
a) Îndrumă şi controlează activitatea didactica, educativă şi ştiinţifică a tuturor instituţiilor de învăţămînt.
b) Stabileşte volumul şcolarizării şi aproba reţeaua şcolară la toate gradele de învăţămînt. Înfiinţează şcoli, licee şi alte unităţi specifice activităţii de învăţămînt.
c) Conduce şi îndrumă activitatea de documentare pentru învăţămîntul de toate gradele.
d) Asigura, potrivit legii, pregătirea, numirea, transferarea, eliberarea şi evidenta personalului didactic, de conducere, îndrumare şi control din învăţămîntul de stat şi din unităţile proprii, conferirea gradelor didactice; pentru învăţămîntul superior aplicarea acestor principii se face cu respectarea autonomiei universitare.
e) Elaborează normative minimale şi acţionează pentru inzestrarea instituţiilor de învăţămînt cu materiale didactice şi mijloace moderne de învăţămînt.
f) Asigura aplicarea unitară a elementelor sistemului de salarizare pentru instituţiile de învăţămînt şi celelalte unităţi proprii şi controlează modul lor de aplicare.
g) Elaborează şi aproba metodologiile specifice de normare a personalului didactic de toate gradele, precum şi normele şi normativele de muncă pentru toate categoriile de personal din instituţiile de învăţămînt.
h) Repartizează fondurile alocate pentru bursele din învăţămîntul de toate gradele, inclusiv specializare şi doctorat.
i) Asigura, potrivit legii, organizarea efectuării studiilor, specializării şi doctoratului pentru cetăţenii străini.
j) Organizează activitatea de perfecţionare profesională a personalului didactic din învăţămîntul de toate gradele, a celorlalte categorii de personal din unităţile proprii şi participa la organizarea şi realizarea perfecţionării profesionale a personalului din întreaga activitatea social-economică.
k) Organizează sistemul informaţional al învăţămîntului.
l) Asigura colaborarea internationala cu organisme similare din alte tari şi cu organizaţii internaţionale; facilitează stabilirea de legături directe între instituţii de învăţămînt.
m) Elaborează planurile de învăţămînt şi programele şcolare pentru învăţămîntul preuniversitar.
n) Avizează, în condiţiile legii, organizarea şi funcţionarea instituţiilor particulare de învăţămînt, omologheaza planurile de învăţămînt, programele şcolare şi diplomele acestora.
o) Asigura elaborarea manualelor şcolare pentru învăţămîntul preuniversitar.
p) Aproba planul editorial pentru cursurile şi manualele necesare învăţămîntului universitar.
r) Are competente şi organizează, potrivit legii, activitatea de doctorat, avizează conducătorii de doctorat, atesta doctoratele obţinute în ţara şi echivaleaza pe cele obţinute în străinătate.
II. În domeniul ştiinţei
a) Asigura elaborarea de studii, analize, fundamentarea propunerilor şi strategiilor de dezvoltare privind promovarea ştiinţei şi a progresului tehnic.
b) Realizează cooperarea interdepartamentala.
c) Asigura elaborarea de programe de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, inclusiv cele cu caracter intersectorial şi multidisciplinar, prin care se urmăreşte soluţionarea obiectivelor strategice generale, prioritare pe plan naţional.
d) Administrarea fondurilor alocate de la buget pentru aceste programe (finanţarea, stabilirea executanţilor şi coordonatorului, încheierea contractelor cu persocane juridice sau fizice).
e) Realizează controlul îndeplinirii programelor, organizează activităţi specificie şi înfiinţează unităţi proprii pentru finalizarea acestor activităţi.
f) Asigura cooperarea internationala la nivel guvernamental în domeniul relaţiilor ştiinţifice şi tehnice.
g) Încheie acorduri bilaterale cu organizaţii guvernamentale similare din alte tari.
h) Întreţine contacte profesionale cu organisme şi instituţii pentru politica ştiinţei şi tehnologiei din alte tari, cu organizaţii ale sistemului O.N.U., organizaţii interguvernamentale şi organizaţii internaţionale neguvernamentale.
i) Asigura popularizarea cunoştinţelor în domeniul ştiinţei, tehnologiei, progresului tehnic şi editează publicaţii proprii; acţionează pentru dezvoltarea creativitatii şi interesul pentru ştiinţa şi inventivitate.
j) Organizează manifestări tehnico-ştiinţifice, expozitionale, alte acţiuni de reprezentare şi comunicare în ţara şi străinătate.
k) Repartizează unităţilor de cercetare bursele şi fondurile alocate pentru specializări în străinătate.
l) Organizează sistemul informaţional specific referitor la politica ştiinţei, tehnologiei, cat şi la potenţialul tehnico-ştiinţific uman şi material, structura de organizare, tematica obiectivelor în derulare, inclusiv conectarea la sistemele naţionale sau internaţionale similare.

Art. 4 - (1) Conducerea Ministerului Învăţămîntului şi Ştiinţei este asigurata de ministru, Consiliul de administraţie şi Colegiul de conducere.
(2) Ministrul reprezintă ministerul în raporturile cu celelalte ministere şi organizaţii din ţara, precum şi în relaţiile internaţionale.

Art. 5 - (1) În structura organizatorică a Ministerului Învăţămîntului şi Ştiinţei pot funcţiona departamente, direcţii generale, direcţii, servicii, oficii şi birouri.
(2) Structura organizatorică a Ministerului Învăţămîntului şi Ştiinţei este prevăzută în anexa nr. 1.
(3) Numărul maxim de posturi este de 265, exclusiv demnitarii.
(4) Posturile de conducere pot fi stabilite pînă la cel mult 20% din numărul maxim de posturi al ministerului.
(5) Numărul posturilor de referent de specialitate, economist, inginer şi altele similare, principal I este de cel mult 10%, principal II de cel mult 15%, iar cel de inspector general de cel mult 10%, din numărul total de personal cu studii superioare.
(6) Structura organizatorică a compartimentelor, statul de funcţiuni, atribuţiile şi sarcinile aparatului propriu al ministerului se aproba prin ordin al ministrului învăţămîntului şi ştiinţei.

Art. 6 - Salariile tarifare ale funcţiilor de conducere şi de execuţie tehnice, economice şi de alta specialitate din aparatul propriu al Ministerului Învăţămîntului şi Ştiinţei sînt cele prevăzute la cap. I, pct. I, lit. A din anexa nr. VI la Legea nr. 57/1974.

Art. 7 - (1) Unităţile publice subordonate Ministerului Învăţămîntului şi Ştiinţei sînt prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Înfiinţarea şi desfiinţarea unităţilor subordonate Ministerului Învăţămîntului şi Ştiinţei, obiectul de activitate al acestora, structura organizatorică, normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor, gradele de organizare şi grupele de ramuri, se aproba prin ordin al ministrului învăţămîntului şi ştiinţei.
(3) Înfiinţarea şi desfiinţarea unităţilor finanţate de la bugetul de stat se pot face numai cu acordul Ministerului Finanţelor.

Art. 8 - Ministerul Învăţămîntului şi Ştiinţei va utiliza un parc propriu de transport, atît pentru aparatul central cat şi pentru unităţile subordonate, ce se stabileşte prin ordin al ministrului, cu acordul ministrului de stat coordonator.

Art. 9 - (1) Personalul care trece la Ministerul Învăţămîntului şi Ştiinţei, ca urmare a aplicării prevederilor prezentei hotărîri, se considera transferat în interesul serviciului.
(2) Personalul transferat în interesul serviciului, trecut în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici sau rămas disponibil, ca urmare a aplicării prezentei hotărîri, beneficiază de salariul tarifar avut, sporul de vechime şi indemnizaţiile de conducere, după caz, timp de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri.

Art. 10 - În aplicarea prevederilor prezentei hotărîri ministrul învăţămîntului şi ştiinţei poate emite ordine şi instrucţiuni.

Art. 11 - Ministerul Finanţelor şi Ministerul Resurselor şi Industriei vor introduce modificările corespunzătoare care decurg din aplicarea prezentei hotărîri în indicatorii economici şi financiari pe anul 1990.

Art. 12 - Prezenta hotărîre intră în vigoare la data de 10 august 1990.
Pe aceeaşi dată se abroga orice dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN

Bucureşti, 10 august 1990.
Nr. 940.

ANEXA Nr. 1
MINISTERUL ÎNVĂŢĂMÂNTULUI ŞI ŞTIINŢEI
ANEXA Nr. 1 - Hotărîrea de Guvern nr. 940/1990
LEGENDA
A = DEPARTAMENTUL ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR[
A1 = Inspectorate şcolare
A2 = Editura Didactica şi Pedagogica
A3 = Institutul de Perfecţionare Profesională
A4 = Centrul de calcul
A5 = Palatul Copiilor
A6 = Administraţia Centrala a Acţiunilor Sportive Şcolare
B = DEPARTAMENTUL ÎNVĂŢĂMÂNT UNIVERSITAR
B1 = Instituţii de învăţămînt superior
B2 = Biblioteci centrale universitare
B3 = Case studenţeşti
B4 = Cluburi sportive studenţeşti
B5 = Case ale universitarilor
B6 = Complexul sportiv „Tei”
C = DEPARTAMENTUL ŞTIINŢA
C1 = Institute de cercetare şi de proiectare
C2 = Oficiul de informare şi documentare
C3 = Muzeul „Grigore Antipa”
C4 = Oficiul pentru mijloace de învăţămînt

ANEXA Nr. 2
Unităţile subordonate Ministerului Învăţămîntului şi Ştiinţei
– Inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti
– Palatul Copiilor din Bucureşti
– Editura Didactica şi Pedagogica
– Instituţiile de Învăţământ Superior
– Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei
– Institutul de Ştiinţe Biologice
– Centrul de Cercetări Biologice Iaşi
– Centrul de Cercetări Biologice Cluj-Napoca
– Centrul de Cercetări Biologice Jibou
– Comitetul Roman pentru U.N.I.C.E.F.
– Centrul European U.N.E.S.C.O. pentru Învăţămîntul Superior (C.E.P.E.S.)
– Comisia Naţionala a României pentru U.N.E.S.C.O.
– Bibliotecile centrale universitare (Bucureşti, Iaşi, Cluj-Napoca)
– Biblioteca Centrala Pedagogica
– Centrul Metodologic pentru Recuperarea Handicapaţilor
– Oficiul de Informare Documentara pentru Învăţământ
– Oficiul Central pentru Mijloace de Învăţământ
– Centrul de Perfecţionare pentru Construcţii de Învăţământ şi Cercetare
– Muzeul de Istorie Naturala „Gr. Antipa”
– Casele universitarilor (Bucureşti, Iaşi, Cluj-Napoca, Timişoara, Craiova, Braşov)
– Institutul Central de Perfecţionare a Personalului Didactic
– Centrul de Perfecţionare a Personalului Didactic în domeniul învăţării cu ajutorul calculatorului
– Centrul (Oficiul) de Calcul Electronic al Ministerului Învăţămîntului şi Ştiinţei
– Cluburile Sportive Studenţeşti
– Administraţia Centrala a Acţiunilor Sportive Şcolare
– Casele studenţeşti
– Complexul Cultural-Sportiv Studentesc „Tei”.