Regulament de organizare şi functionare a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. din 24.09.1998
EMITENT: GUVERN
Publicat în M.O. nr. 373 din 1 octombrie 1998
Capitolul 1 - Prevederi generale
Art. 1 - Autoritatea Rutiera Română – A.R.R., denumita în continuare A.R.R., este infiintata potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 95/1998 privind înfiinţarea unor institutii publice în subordinea Ministerului Transporturilor.
Art. 2 - A.R.R. este institutie publică cu personalitate juridica în subordinea Ministerului Transporturilor, finanţată integral din venituri extrabugetare obtinute din prestatii de servicii specifice şi îşi desfăşoară activitatea potrivit reglementarilor în vigoare şi ale prezentului regulament.
Art. 3 - A.R.R. are sediul în municipiul Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1.
Capitolul 2 - Atribuţii
Art. 4 - A.R.R. este organismul tehnic specializat al Ministerului Transporturilor şi are urmatoarele atribuţii:
a) exercita inspecţia şi controlul de stat privind respectarea reglementarilor interne şi internationale specifice transporturilor rutiere, referitoare la condiţiile de siguranţă a transporturilor rutiere şi de protecţie a mediului;
b) acorda licente de transport şi de execuţie pentru operatorii de transport şi licente pentru activităţi conexe transportului rutier, conform prevederilor legale;
c) controlează respectarea normelor obligatorii de securitate rutiera, stabilite de Ministerul Transporturilor;
d) controlează existenta autorizaţiilor de transport la autovehiculele în trafic international de marfuri şi de calatori în punctele de control de trecere a frontierei, conform legislaţiei în vigoare;
e) controlează respectarea normelor de calitate a serviciilor publice de transport rutier de către operatorii de transport;
f) controlează, în trafic, starea tehnica a autovehiculelor şi remorcilor, precum şi legalitatea transporturilor, în comun cu Directia Generală a Politiei Rutiere şi cu Registrul Auto Roman, după caz;
g) controlează activitatea comisiilor de clasificare a autocarelor şi autobuzelor pe stele şi categorii;
h) controlează punerea în aplicare a normelor şi reglementarilor specifice transporturilor rutiere de către operatorii de transport;
i) asigura controlul, conform actelor normative în vigoare, al achitarii de către contribuabili a obligaţiilor privind constituirea Fondului special al drumurilor publice;
j) asigura executarea silita a creanţelor la bugetul Fondului special al drumurilor publice;
k) controlează starea fizica a infrastructurii rutiere şi propune măsuri de inlaturare a pericolelor privind securitatea rutiera;
l) controlează modul de utilizare a licentelor de transport şi de execuţie şi a autorizaţiilor de transport international ale operatorilor de transport;
m) atribuie licente pentru trasee judetene, după avizarea lor de către Delegatia permanenta a consiliului judetean, pentru trasee interjudetene, precum şi licente pentru transportul public rutier international de persoane prin servicii regulate;
n) elaboreaza programe de transport rutier public de persoane prin servicii regulate;
o) înregistrează operatorii de transport în Registrul operatorilor de transport rutier;
p) tine evidenta deţinătorilor de licente pentru executarea de transporturi rutiere şi/sau de activităţi conexe acestuia, centralizeaza şi valorifica informaţiile, în vederea întocmirii unei baze de date privind operatorii de transport;
q) propune spre aprobare Ministerului Transporturilor normele ce definesc sistemul calităţii prestatiilor de transport rutier şi controlează respectarea acestora de către operatorii de transport;
r) avizeaza indeplinirea condiţiilor de functionare a scolilor de pregatire a conducătorilor auto, precum şi a programei scolare;
s) avizeaza programa de pregatire şi perfectionare profesionala a personalului care efectueaza transporturi periculoase, agabaritice şi perisabile şi programa de pregatire şi perfectionare profesionala a persoanelor desemnate sa conduca activităţi de transport rutier, conform reglementarilor în vigoare;
s) atesta persoanele desemnate sa conduca activităţi de transport rutier, în baza reglementarilor emise de Ministerul Transporturilor;
t) efectueaza verificarea şi atestarea profesionala periodica a instructorilor şi profesorilor din cadrul procesului de pregatire şi perfectionare profesionala a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere şi a persoanelor desemnate sa conduca permanent şi efectiv activitatea de transport rutier şi/sau activităţile conexe acestuia;
t) analizeaza şi rezolva reclamatiile, sesizarile şi propunerile privind calitatea serviciilor publice şi modul de acordare a licentelor de transport, a licentelor de execuţie şi a autorizaţiilor de transport international;
u) analizeaza şi sancţionează, în limita competentelor, abaterile de la reglementarile în vigoare din domeniul transporturilor rutiere şi ia măsuri de retragere a licentelor de transport sau de execuţie în cazuri justificate;
v) acorda consultanţă în probleme privind normele şi reglementarile interne şi internationale din domeniul transporturilor rutiere şi servicii de informare şi indrumare a operatorilor de transport rutier;
w) colaboreaza cu alte organisme de specialitate, în vederea iniţierii unor programe de prevenire a evenimentelor rutiere, şi participa la activitatea de cercetare a evenimentelor deosebite şi a situaţiilor de pericol, pentru limitarea lor;
x) colaboreaza cu alte organe de specialitate, în vederea solutionarii reclamatiilor, sesizarilor, şi analizeaza propunerile privind calitatea serviciilor şi a sigurantei transporturilor, a protectiei mediului înconjurător, precum şi pentru asigurarea condiţiilor unui mediu concurential normal;
y) colaboreaza cu institutii şi organisme naţionale şi internationale la organizarea unor acţiuni de cunoastere şi aplicare a reglementarilor în domeniul transporturilor rutiere;
z) exercita alte atribuţii date în competenţa sa de către Ministerul Transporturilor.
Capitolul 3 - Patrimoniul
Art. 5 - Patrimoniul este constituit din bunuri proprietate privată a statului, date în administrarea A.R.R. pe toata durata de existenta a acesteia, care pot fi instrainate în condiţiile legii.
Capitolul 4 - Structura organizatorica
Art. 6 - Structura organizatorica a A.R.R. se aproba prin ordin al ministrului transporturilor.
Art. 7 - Pentru indeplinirea atribuţiilor sale, la nivel central şi în teritoriu, A.R.R. poate avea în structura sa organizatorica agentii şi puncte de control.
Art. 8 - A.R.R. are în structura sa organizatorica Inspectoratul rutier, organizat la nivel de direcţie.
Capitolul 5 - Organele de conducere
Art. 9 - (1) Conducerea A.R.R. este asigurata de către un consiliu de conducere compus din 9 persoane.
(2) Preşedintele consiliului de conducere este directorul general – inspector de stat sef.
Art. 10 - Preşedintele şi ceilalti membri ai consiliului de conducere sunt numiti şi revocati prin ordin al ministrului transporturilor.
Art. 11 - Salarizarea directorului general – inspector de stat sef, precum şi indemnizatiile membrilor consiliului de conducere se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor.
Art. 12 - Consiliul de conducere îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi functionare.
Art. 13 - Consiliul de conducere are, în principal, urmatoarele atribuţii şi competente;
a) aproba regulamentul propriu de organizare şi functionare;
b) aproba regulamentul de ordine interioara;
c) aproba strategia de dezvoltare sau modernizare a A.R.R.;
d) propune spre aprobare Ministerului Transporturilor structura organizatorica a A.R.R.;
e) numeste şi revoca personalul de conducere al A.R.R.;
f) asigura negocierea contractului colectiv de muncă cu reprezentantii salariatilor, în condiţiile legii;
g) avizeaza bugetul de venituri şi cheltuieli şi îl supune spre aprobare Ministerului Transporturilor şi asigura execuţia acestuia după aprobare;
h) aproba sau propune spre aprobare, după caz, documentatiile tehnico-economice aferente investitiilor ce urmeaza a se realiza de către A.R.R., în condiţiile legii;
i) propune modalităţi de finanţare a dotarii cu echipamente, inclusiv prin credite şi/sau împrumuturi contractate de stat sau cu garantia statului, pe care le poate derula în condiţiile legii;
j) propune majorarea sau diminuarea patrimoniului A.R.R., în condiţiile legii;
k) stabileste şi supune spre aprobare Ministerului Transporturilor tarifele pentru prestaţiile de servicii;
l) analizeaza raportul trimestrial al A.R.R. privind activitatea desfăşurată şi stabileste măsuri pentru continuarea activităţii în condiţii de echilibrare a bugetului;
m) aproba rapoartele periodice, conform legii, ale compartimentelor de control din cadrul A.R.R.;
n) analizeaza şi propune Ministerului Transporturilor proiecte de noi acte normative sau modificari ale celor existente, pentru a fi supuse aprobării, potrivit legii;
o) aproba inchirierea de cladiri, spatii şi terenuri aflate în administrarea A.R.R.;
p) aproba scoaterea din functiune şi valorificarea, în condiţiile legii, a bunurilor din patrimoniul A.R.R.;
q) elaboreaza şi/sau avizeaza, după caz, şi supune spre aprobare Ministerului Transporturilor norme şi reglementari specifice obiectului sau de activitate;
r) exercita orice atribuţii care îi revin din reglementarile în vigoare, din regulamentul sau de organizare şi functionare şi din dispozitiile Ministerului Transporturilor.
Art. 14 - Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de conducere poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanti din diferite sectoare, urmand ca activitatea acestora să fie recompensata material, conform înţelegerii, pe bază de convenţie civila.
Art. 15 - Preşedintele consiliului de conducere are, în principal, urmatoarele atribuţii şi competente;
a) asigura conducerea operativa a A.R.R.;
b) reprezinta A.R.R. în relatiile cu tertii şi semneaza actele ce o angajează faţă de acestia, pe baza şi în limitele imputernicirilor date de consiliul de conducere şi ale celor conferite de legislatia în vigoare;
c) propune numirea şi, după caz, revocarea directorilor A.R.R.;
d) numeste şi, după caz, revoca personalul din conducerea compartimentelor A.R.R.;
e) angajează şi, după caz, concediaza personalul de execuţie din cadrul A.R.R.;
f) exercita orice atribuţii care îi revin din hotărârile consiliului de conducere, precum şi din prevederile legale.
Art. 16 - (1) Consiliul de conducere se intruneste lunar sau ori de cate ori este necesar, la cererea presedintelui sau a unei treimi din numărul membrilor săi.
(2) sedinta este prezidata de presedinte, iar în lipsa acestuia, de către vicepresedinte sau de un membru al consiliului de conducere, delegat de către presedinte.
(3) sedintele consiliului de conducere se desfăşoară în prezenta a cel puţin jumătate plus unul dintre membrii acestuia.
(4) Hotărârile consiliului de conducere se iau cu majoritatea voturilor membrilor acestuia.
Art. 17 - Consiliul de conducere prezinta, anual, conducerii Ministerului Transporturilor un raport asupra activităţii din perioada expirată şi asupra programului de activitate pentru perioada în curs.
Capitolul 6 - Bugetul de venituri şi cheltuieli
Art. 18 - (1) A.R.R. întocmeşte, anual, bugetul de venituri şi cheltuieli, în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor.
(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli al A.R.R. se avizeaza de către consiliul de conducere şi se aproba de Ministerul Transporturilor, în condiţiile legii.
Art. 19 - Soldurile anuale rezultate din execuţia bugetului A.R.R. rămân la dispoziţia acesteia şi se folosesc în anul următor cu aceeasi destinatie.
Capitolul 7 - Personalul
Art. 20 - (1) Personalul A.R.R. este supus prevederilor regulamentului de ordine interioara al A.R.R.
(2) Personalul A.R.R. cu atribuţii de inspecţie şi control poarta uniforma de serviciu.
(3) Forma, insemnele specifice şi modul de acordare a uniformelor se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, la propunerea Consiliului de conducere al A.R.R.
(4) Salarizarea personalului se face potrivit reglementarilor stabilite pentru instituţiile publice finantate integral din venituri extrabugetare.
Capitolul 8 - Relatiile A.R.R.
Art. 21 - A.R.R. poate să incheie contracte sau conventii cu alte organisme similare şi cu agenti economici, din tara şi din strainatate, în vederea colaborarii şi cooperarii pe plan naţional sau international în domeniul sau de activitate.