Regulament de organizare şi funcţionare a Regiei Autonome "Locato" din 8.02.2001

EMITENT: GUVERN
Publicat în M.O. nr. 88 din 21 februarie 2001

Capitolul 1 - Dispoziţii generale

Art. 1 - Regia Autonomă „Locato”, denumita în continuare regie, realizează administrarea, păstrarea integrităţii şi protejarea spaţiilor locative destinate asigurării de servicii specifice pentru misiunile diplomatice, oficiile consulare, reprezentantele organizaţiilor internaţionale interguvernamentale acreditate în România şi pentru personalul acestora, denumite în continuare beneficiari străini, precum şi pentru alte persoane juridice şi fizice străine care îşi desfăşoară activitatea în România.

Art. 2 - (1) Regia este persoana juridică şi funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară; activitatea acesteia se desfăşoară în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare şi cu cele ale prezentului regulament.
(2) Secretariatul General al Guvernului îndeplineşte faţă de regie atribuţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare pentru ministerul de resort.

Art. 3 - Sediul regiei este în municipiul Bucureşti, Str. Polona nr. 9, sectorul 1.

Capitolul 2 - Obiectul de activitate

Art. 4 - (1) Obiectul de activitate al regiei îl constituie, în principal:
a) închirierea, administrarea, conservarea, întreţinerea spaţiilor de locuit şi cu alta destinaţie decât cea de locuit, precum şi prestarea de servicii în legătură cu acestea, la cerere, în principal pentru beneficiarii străini;
b) dezvoltarea fondului locativ prin executarea de construcţii noi şi extinderea celor existente;
c) executarea lucrărilor de întreţinere curenta şi periodică, precum şi amenajarea spaţiilor acceptate spre închiriere;
d) organizarea administrării imobilelor prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 la hotărâre, folosite în comun de mai mulţi chiriaşi, pentru asigurarea agentului termic, a apei calde menajere, curăţeniei părţilor comune şi a altor servicii, cu recuperarea integrală a cheltuielilor de la locatari prin cote de întreţinere sau chirii;
e) executarea lucrărilor de proiectare, consulting, construcţii, reparaţii şi întreţinere, în condiţiile legii, la bunurile mobile şi imobile închiriate sau proprietate a beneficiarilor străini, a persoanelor juridice şi fizice române sau străine, la cererea şi în contul acestora;
f) prestarea unor servicii direct sau în calitate de intermediar, la cererea şi în contul beneficiarilor străini, privind înmatricularea şi radierea din circulaţie a autovehiculelor, instruirea în vederea sustinerii examenelor de conducător auto, executarea de tiparituri şi imprimate, asigurarea de combustibil, carburanţi, lubrifianţi şi alte materiale sau produse solicitate;
g) exploatarea în regim hotelier a clădirilor aflate în patrimoniul sau;
h) desfăşurarea activităţii de intermediere a închirierii spaţiilor locative, în condiţiile legii, cu persoane juridice sau fizice române pentru exploatarea în comun a unor spaţii locative proprietate a acestora, în vederea satisfacerii unor cereri de spaţii ale beneficiarilor străini, precum şi ale unor persoane juridice române;
i) valorificarea, în condiţiile legii, prin vânzare către persoane fizice sau juridice române ori străine a materialelor rămase disponibile din activitatea de construcţii-reparaţii.
(2) Obiectul de activitate prevăzut la alin. (1) poate fi dezvoltat, cu aprobarea consiliului de administraţie, în scopul utilizării integrale a patrimoniului, a personalului angajat şi cu obligaţia obţinerii de profit.

Art. 5 - (1) Spaţiile neacceptate la închiriere de către beneficiarii străini pot face obiectul închirierii către persoane fizice sau juridice române ori străine. În contractele de închiriere se va prevedea posibilitatea rezilierii în cazul în care spaţiile respective sunt solicitate de misiuni diplomatice, oficii consulare ori reprezentante ale organizaţiilor internaţionale interguvernamentale.
(2) Spaţiile care nu prezintă interes pentru regie pot fi înstrăinate în condiţiile legii.
(3) Regia se poate asocia cu persoane juridice sau fizice române care deţin în proprietate terenuri, pentru construirea de noi spaţii locative pe care să le exploateze în comun, în condiţii de eficienta economică.
(4) Pentru completarea fondului locativ, în vederea satisfacerii cerinţelor misiunilor diplomatice şi pentru răscumpărarea caselor ce trebuie predate proprietarilor conform legii privind regimul juridic al unor imobile preluate abuziv, regia poate cumpara, schimba sau rascumpara proprietăţi prin negociere directa.
(5) În scopul asigurării măsurilor de securitate a beneficiarilor străini, lucrările de construcţii şi reparaţii la imobile pot fi executate cu firme de specialitate prin încredinţare directa.

Art. 6 - (1) Cheltuielile privind întreţinerea şi repararea spaţiilor închiriate sau care urmează să fie închiriate beneficiarilor străini sunt în sarcina regiei, fiind incluse ca element de cheltuieli la stabilirea tarifelor de închiriere. De asemenea, în sarcina regiei sunt şi cheltuielile ocazionate de mutarea locatarilor în vederea eliberării unor spaţii care pot fi închiriate. Lucrările de orice natura, devenite necesare din culpa chiriaşilor, sunt în sarcina acestora.
(2) Costul transformărilor şi al amenajărilor la construcţii şi instalaţii, executate la cererea chiriaşilor, precum şi cel al readucerii fondului locativ la starea iniţială vor fi suportate de aceştia.

Capitolul 3 - Patrimoniul şi structura regiei

Art. 7 - (1) Valoarea patrimoniului net al regiei, stabilită pe baza balanţei contabile la data de 31 decembrie 2000, este de 599.517.154 mii lei.
(2) După aprobarea bilanţului contabil pe anul 2000, potrivit legii, eventualele diferenţe vor fi înregistrate în registrul comerţului, cu acordul prealabil al Secretariatului General al Guvernului.
(3) Pentru realizarea scopului ei regia administrează bunurile imobile proprietate privată a statului, prevăzute în anexa nr. 2 la hotărâre.
(4) Regia este proprietara bunurilor din patrimoniul sau, prevăzute în anexa nr. 3 la hotărâre, iar în exercitarea dreptului de proprietate regia poseda, foloseşte şi dispune în mod autonom de aceste bunuri în vederea realizării scopului pentru care a fost constituită.

Art. 8 - Structura organizatorică şi funcţională a regiei se aproba de consiliul de administraţie.

Capitolul 4 - Conducerea şi gestionarea activităţii regiei

Art. 9 - (1) Conducerea regiei este asigurata de un consiliu de administraţie, de un director general şi un director general adjunct numiţi prin ordin al ministrului de resort.
(2) Consiliul de administraţie al regiei, constituit şi aprobat potrivit legii, este format din 5 persoane şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare. Consiliul de administraţie hotărăşte în problemele privind activitatea regiei, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa directorului general.
(3) Directorul general are şi calitatea de preşedinte al consiliului de administraţie al regiei.

Art. 10 - Consiliul de administraţie al regiei este compus din 5 persoane, după cum urmează:
– preşedinte – directorul general;
– un reprezentant din partea Secretariatului General al Guvernului;
– un reprezentant din partea Ministerului Finanţelor Publice;
– un reprezentant din partea Ministerului Afacerilor Externe;
– un reprezentant din partea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.

Art. 11 - Membrii consiliului de administraţie se numesc pentru o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea prelungirii mandatului, iar 2 dintre ei pot fi înlocuiţi la fiecare 2 ani.

Art. 12 - Membrii consiliului de administraţie al regiei şi preşedintele acestuia nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administraţie şi nu pot deţine participatii la societăţi comerciale cu care regia întreţine relaţii de afaceri ori are interese comune.

Art. 13 - (1) Drepturile salariale ale directorului general al regiei se stabilesc prin ordin al ministrului de resort.
(2) Membrii consiliului de administraţie al regiei îşi păstrează calitatea de angajat la instituţia sau la unitatea de unde provin, cu toate drepturile şi obligaţiile decurgând din aceasta calitate; ei sunt plătiţi pentru activitatea desfăşurată în aceasta calitate cu o indemnizaţie stabilită de consiliul de administraţie, care nu poate depăşi 20% din salariul directorului general.

Art. 14 - Sunt incompatibile cu calitatea de preşedinte sau de membru al consiliului de administraţie persoanele care au suferit condamnări pentru delapidare, furt, tâlhării, distrugere cu intenţie, înşelăciune, gestiune frauduloasă, evaziune fiscală, fals în acte publice sau private, abuz de încredere comis în dăuna avutului public sau particular, specula, omor, omor calificat, omor deosebit de grav, viol, luare de mită, dare de mită, arestare nelegală, cercetare abuzivă şi infracţiuni contra păcii şi omenirii.

Art. 15 - Consiliul de administraţie al regiei are următoarele competente, atribuţii şi raspunderi:
1. aproba structura organizatorică şi funcţională, statul de funcţii şi numărul de personal ale regiei;
2. răspunde de administrarea legală şi eficienta a întregului patrimoniu;
3. aproba strategia de restructurare, organizare şi funcţionare a regiei;
4. hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează să fie realizate potrivit obiectului sau de activitate; propune, potrivit reglementărilor legale, investiţiile a căror aprobare este în competenţa altor organe;
5. supune spre aprobare, în condiţiile legii, bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi ale regiei;
6. analizează şi aproba rapoartele periodice privind realizarea indicatorilor aprobaţi prin bugetul de venituri şi cheltuieli, pe bază de balanţa de verificare contabila, şi aproba măsurile pentru desfăşurarea activităţii regiei, în condiţii care să asigure echilibrul bugetului de venituri şi cheltuieli;
7. fundamentează planul de cheltuieli pentru administrarea, protejarea, întreţinerea şi conservarea patrimoniului destinat activităţilor de reprezentare şi protocol, în vederea cuprinderii cheltuielilor respective în bugetele instituţiilor beneficiare;
8. aproba contractarea de împrumuturi pe termen lung sau mediu şi modul de rambursare a acestora, conform prevederilor legale;
9. numeşte şi revoca personalul de conducere al regiei, prevăzut la art. 8 alin. (3) din hotărâre, şi propune ministerului de resort numirea sau revocarea, după caz, a directorului general adjunct;
10. aproba scăzăminte şi pierderi în limita sau peste normele legale în vigoare;
11. stabileşte, în condiţiile legii, modul de amortizare a activelor corporale şi necorporale din patrimoniul regiei;
12. organizează şi exercită controlul financiar propriu, conform prevederilor legale;
13. aproba achiziţionarea de bunuri imobile (construcţii şi terenuri);
14. aproba înstrăinarea (vânzarea) bunurilor mobile şi imobile din patrimoniul regiei, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
15. stabileşte preţuri şi tarife pentru produsele şi prestaţiile sale, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
16. dispune punerea în aplicare a hotărârilor definitive şi irevocabile ale instanţelor judecătoreşti cu privire la retrocedarea de bunuri şi valori;
17. aproba sistemul de salarizare a personalului angajat, cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege şi a fondului de salarii prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli;
18. aproba proiectul contractului colectiv de muncă ce urmează să fie negociat cu reprezentanţii salariaţilor, conform legii;
19. aproba colaborarea, cooperarea sau asocierea, potrivit legii, cu persoane fizice sau juridice române ori străine;
20. asigura şi răspunde de respectarea reglementărilor legale privind protecţia mediului înconjurător;
21. aproba scoaterea din funcţiune şi casarea mijloacelor fixe;
22. aproba programul de lucru al regiei;
23. analizează modul de derulare a contractelor încheiate de regie;
24. aproba regulamentul de ordine interioară, precum şi normele de protecţie şi securitate a muncii;
25. aproba şi ia măsuri, potrivit legii, pentru imputarea şi recuperarea pagubelor rezultate din culpa angajaţilor regiei;
26. adopta orice alte hotărâri şi dispune măsuri privind activitatea regiei.

Art. 16 - Directorul general al regiei are, în principal, următoarele competente şi atribuţii:
1. propune consiliului de administraţie numirea şi, după caz, revocarea personalului de conducere al regiei, prevăzut la art. 8 alin. (3) din hotărâre;
2. selectioneaza, angajează şi concediază personalul de execuţie, cu respectarea prevederilor legislaţiei muncii şi a contractului colectiv de muncă;
3. negociaza contractul colectiv de muncă şi încheie contractele individuale de muncă;
4. asigura conducerea operativă a regiei;
5. reprezintă regia în relaţiile cu terţii şi semnează actele ce angajează regia faţă de aceştia, pe baza şi în limitele împuternicirilor date de consiliul de administraţie şi a celor conferite de legislaţia în vigoare;
6. coordonează direct activitatea de control financiar intern, de organizare şi salarizare, precum şi cea juridică;
7. urmăreşte îndeplinirea hotărârilor consiliului de administraţie;
8. exercita orice atribuţii ce îi revin prin regulamentul de ordine interioară, precum şi cele cuprinse în reglementările legale în vigoare.

Art. 17 - (1) Consiliul de administraţie se întruneşte în şedinţe ordinare o dată pe luna şi ori de câte ori este nevoie, la cererea preşedintelui ori a cel puţin 3 dintre membrii săi.
(2) Consiliul de administraţie adopta hotărâri valabile cu votul a cel puţin jumătate plus unul din numărul membrilor săi.

Art. 18 - Pentru luarea unor anumite decizii consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza specialişti din diferite sectoare, a căror activitate va fi remunerată prin înţelegerea părţilor, pe bază de contract civil.

Art. 19 - Directorul general al regiei conduce activitatea curenta a acesteia, reprezintă regia în relaţiile cu autorităţile publice, cu alte persoane juridice, precum şi cu persoane fizice.

Art. 20 - Pe perioada absentei de la serviciu a directorului general atribuţiile acestuia sunt exercitate de directorul general adjunct.

Art. 21 - După încheierea bilanţului contabil anual şi a contului de profit şi pierderi consiliul de administraţie prezintă Secretariatului General al Guvernului un raport asupra activităţii desfăşurate de regie în anul precedent şi asupra programului de activitate pe anul în curs.

Capitolul 5 - Bugetul şi administrarea acestuia. Relaţii financiare

Art. 22 - (1) Regia întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, conform modelelor elaborate de Ministerul Finanţelor Publice.
(2) Bilanţul contabil anual şi contul de profit şi pierderi se aproba potrivit legii şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.

Art. 23 - Operaţiunile de încasări şi plati în lei şi în valută se efectuează de regie prin conturi deschise la bănci şi prin casieria proprie, potrivit prevederilor legale.

Capitolul 6 - Relaţii comerciale

Art. 24 - Relaţiile comerciale dintre regie şi terţi se bazează pe raporturi contractuale.

Art. 25 - Preţurile şi tarifele pentru produsele şi prestările de servicii ofertate de regie se stabilesc, în condiţiile legii, în funcţie de cerere şi oferta, cu aprobarea consiliului de administraţie.

Capitolul 7 - Dispoziţii finale

Art. 26 - Prezentul regulament de organizare şi funcţionare se completează cu celelalte prevederi legale care reglementează activitatea regiilor autonome.