Regulament de organizare şi funcţionare a Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române din 29.03.1991

EMITENT: GUVERN
Publicat în M.O. nr. 79 din 16 aprilie 1991

Capitolul 1 - Prevederi generale

Art. 1 - Denumirea
Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române, prescurtat „C.F.R.”.

Art. 2 - Natura juridică
Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române este persoana juridică, funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară şi îşi desfăşoară activitatea pe baza prezentului regulament.

Art. 3 - Sediul Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române este în Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1.

Capitolul 2 - Obiectul de activitate

Art. 4 - Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române are ca obiect de activitate efectuarea transporturilor de călători şi mărfuri pe calea ferată şi îndeplineşte rol de serviciu public. În acest scop, în calitate de proprietar al bunurilor din patrimoniul sau, administrează şi asigura exploatarea căilor ferate din domeniul public şi colaborează cu alte cai ferate străine, în traficul internaţional.
În cadrul activităţii sale, societatea efectuează şi transportul de călători cu metroul.
Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române desfăşoară şi activităţi industriale, de cercetare şi proiectare, construcţii, aprovizionare, comerciale, de comerţ exterior, medicale, de învăţămînt, social-culturale, precum şi alte activităţi în scopul realizării obiectului sau de activitate.

Art. 5 - În realizarea obiectivului sau de activitate, Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române exercita următoarele atribuţii principale:
1. elaborează şi aproba norme, instrucţiuni şi regulamente privind activităţile pe care le desfăşoară, obligatorii după caz, şi pentru beneficiarii de transport şi deţinătorii de linii industriale şi mijloace de transport de cale ferată cu acces pe reţeaua C.F.R.;
2. stabileşte şi asigura condiţiile generale de transport, precum şi măsurile de siguranţă a circulaţiei transporturilor, în scopul prevenirii evenimentelor de cale ferată;
3. stabileşte măsuri în vederea realizării programelor de activitate, îmbunătăţirii calităţii prestaţiilor şi lucrărilor, utilizării şi gospodăririi rationale a mijloacelor economice, precum şi îmbunătăţirii tehnologiilor de lucru în toate activităţile;
4. elaborează şi aproba instrucţiuni de exploatare, tehnice şi economice;
5. organizează şi exercită, prin organele proprii specializate, controlul activităţii de exploatare, producţie, siguranţa circulaţiei şi economico- financiară;
6. exercita controlul permanent în probleme legate de buna funcţionare, întreţinere şi reparare a mijloacelor de transport, liniilor, instalaţiilor, utilajelor şi maşinilor şi acţionează pentru prevenirea oricăror cauze care pot produce perturbatii în desfăşurarea transporturilor şi proceselor de producţie;
7. ia măsuri pentru folosirea raţională şi în condiţii de siguranţă a mijloacelor de transport, a instalaţiilor, utilajelor şi maşinilor, respectarea normativelor tehnice privind întreţinerea şi repararea acestora;
8. coordonează activitatea de organizare a producţiei, stabileşte şi aproba norme privind activitatea tehnica, de programare, de contabilitate şi financiară, norme de muncă, normative şi număr de personal, funcţiile şi meseriile necesare, precum şi introducerea de funcţii noi, în concordanta cu trecerea la economia de piaţa;
9. elaborează studii şi programe privind proportiile, nivelurile şi ritmurile de dezvoltare în perspectiva a activităţilor proprii de exploatare, industrie, construcţii-montaj etc.;
10. asigura proiectarea, execuţia şi punerea în funcţiune, prin unităţile proprii sau pe bază de contracte cu alte unităţi, a noilor obiective, în conformitate cu programele aprobate de Guvern sau de consiliul de administraţie;
11. asigura programarea şi urmărirea transporturilor, producţiei în industrie, construcţii-montaj şi celelalte activităţi proprii;
12. pregăteşte şi negociaza cu beneficiarii şi furnizorii volumul producţiei, contractarea acesteia în condiţiile asigurării resurselor şi bazei materiale prin repartiţii sau direct de pe piaţa libera şi din import;
13. pregăteşte elementele necesare şi fundamentează cheltuielile de producţie, tarifele de baza şi nivelul subvenţiilor;
14. aproba studiile tehnico-economice pentru modernizări, obiective noi şi asimilarea produselor noi de mare importanţa, care privesc transporturile pe căile ferate, în limita competentelor;
15. stabileşte caracteristicile de construcţie ale mijloacelor proprii de transport şi soluţiile tehnice pentru lucrările privind construirea şi darea în exploatare a liniilor noi şi a instalaţiilor de transport pe căile ferate, precum şi în cazul modernizării celor existente;
16. avizează caracteristicile de construcţie ale mijloacelor de transport pe căile ferate, din dotarea unităţilor din afară C.F.R., precum şi soluţiile tehnice pentru construirea şi respectarea caracteristicilor tehnice ale liniilor, construcţiilor şi instalaţiilor de transport ale acestora, avizează sau autorizeaza funcţionarea mijloacelor de transport şi exercită controlul tehnic pe liniile ferate industriale ale unităţilor din afară C.F.R., verifica pregătirea şi capacitatea personalului care le deserveşte, în condiţiile stabilite de reglementările în vigoare;
17. avizează tipurile şi caracteristicile tehnico-economice ale instalaţiilor complexe ce urmează a fi importate, precum şi ale maşinilor şi instalaţiilor unicate de mare importanţa ce urmează a fi procurate din ţara sau din străinătate pentru transporturile pe căile ferate, avizează şi îşi da acordul pentru executarea de ori ce fel de lucrări de construcţii şi instalaţii care se executa în zona C.F.R. sau care pot afecta stabilitatea şi securitatea caii şi instalaţiilor feroviare, conform prevederilor Legii de exploatare a caii ferate, în vigoare;
18. stabileşte norme tehnice privind exploatarea, întreţinerea şi repararea mijloacelor de transport pe căile ferate, inclusiv pe liniile ferate industriale, care sînt obligatorii şi pentru unităţile din afară C.F.R.;
19. aproba normative, regulamente şi instrucţiuni de serviciu pentru exploatarea, întreţinerea, siguranţa circulaţiei, proiectarea şi repararea liniilor, instalaţiilor, materialului rulant, construcţiilor şi tuturor utilajelor din dotare, precum şi pentru operaţiunile comerciale, financiar-contabile specifice, recrutarea, pregătirea şi perfecţionarea personalului;
20. asigura îndrumarea şi urmăreşte executarea de către unităţile proprii a lucrărilor de construcţii-montaj şi a reparaţiilor mijloacelor din dotare;
21. organizează recepţia materialului rulant, liniilor, instalaţiilor, echipamentelor şi altele, la întreprinderile furnizoare şi reparatoare, în scopul asigurării unei calităţi corespunzătoare şi siguranţei în circulaţie a acestora;
22. întocmeşte lucrările privind necesarul de materii prime, materiale şi utilaje şi balantele materiale şi colaborează cu celelalte organe centrale la echilibrarea acestora;
23. asigura aplicarea măsurilor privind activitatea de protecţie a muncii şi îmbunătăţirea mediului înconjurător, în scopul prevenirii accidentelor de muncă şi a imbolnavirilor profesionale şi controlează modul de realizare a acestora;
24. organizează activitatea de prevenire şi stingere a incendiilor, mecanic şi energetic, şi urmăreşte îndeplinirea sarcinilor de metrologie în unităţi subordonate;
25. coordonează activitatea de transport cu mijloace proprii;
26. exercita atribuţiile ce-i revin, potrivit legii, cu privire la stabilirea şi aplicarea tarifelor şi preţurilor în ramura şi subramurile sale de activitate;
27. organizează, îndrumă şi coordonează activitatea unităţilor din reţeaua proprie medico-sanitară şi de învăţămînt, potrivit legislaţiei în vigoare;
28. întocmeşte şi executa, potrivit legii, bugetul de venituri şi cheltuieli pentru activitatea proprie;
29. efectuează centralizat vărsămintele la buget pentru obligaţiile către stat;
30. aproba casarea fondurilor fixe în cadrul competentelor stabilite;
31. organizează activitatea proprie de cercetare, proiectare, informatica, perfecţionare profesională şi ia măsuri pentru inzestrarea cu mijloace tehnico-materiale necesare; urmăreşte rezultatele cercetărilor ştiinţifice şi valorificarea acestora; organizează activitatea de documentare tehnica specifică ramurii şi subramurilor sale şi asigura informarea unităţilor subordonate, cu privire la tendintele progresului tehnico-ştiinţific pe plan naţional şi mondial; editează publicaţii şi lucrări privitoare la probleme de producţie, ştiinţa şi tehnica, specifice activităţii pe care o desfăşoară; face propuneri privind standardele de stat;
32. efectuează atestarea unităţilor de studii, cercetare-proiectare şi a agenţilor particulari pentru elaborarea documentaţiilor şi executarea lucrărilor specifice caii ferate;
33. organizează activitatea de management, marketing şi consulting în unităţile sale;
34. asigura respectarea disciplinei muncii în desfăşurarea proceselor de producţie, respectarea atribuţiilor de serviciu şi prevederilor legale de către întregul personal, conform reglementărilor stabilite prin Statutul personalului C.F.R.;
35. organizează şi coordonează activitatea de colaborare şi cooperare economică, tehnica şi ştiinţifică cu alte organe din ţara şi străinătate şi instituţii specializate în ramura şi subramurile sale de activitate; asigura aplicarea convenţiilor şi acordurilor internaţionale privitoare la activitatea de transport pe căile ferate şi controlează îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din aceasta activitate;
36. propune elaborarea proiectelor de acte normative privind activitatea de transport pe căile ferate; este consultata la avizarea proiectelor de acte normative care interesează ramura sa de activitate;
37. exercita şi alte atribuţii care decurg din actele normative în vigoare.

Capitolul 3 - Patrimoniul

Art. 6 - Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române are un patrimoniu constituit prin însumarea patrimoniilor unităţilor din structura, care urmează să fie reevaluat, în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr. 945/1990, valoarea iniţială fiind de 170.706 milioane lei.

Art. 7 - Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române este proprietarul bunurilor din patrimoniul sau. În exercitarea dreptului de proprietate, societatea poseda, foloseşte şi dispune în mod autonom, de bunurile pe care le are în patrimoniu pentru realizarea obiectului sau de activitate şi beneficiază de rezultatele utilizării acestora.

Capitolul 4 - Structura societăţii

Art. 8 - Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române are în structura sa organizatorică direcţii generale, direcţii, oficii, birouri şi compartimente de muncă, care asigura îndeplinirea funcţiilor de exploatare, producţie, aprovizionare, comercială, cercetare, dezvoltare, financiar-contabila, protecţie socială şi de personal şi unităţi exterioare organizate în regionale şi direcţii de cai ferate, de exploatare a metroului, întreprinderi de reparaţii, de construcţii, de prestări servicii, baze de aprovizionare, unităţi de cercetare, studii şi proiectare, centre de informatica şi calcul electronic, inspectorat de examinare medico-psihologică pentru siguranţa circulaţiei cu comisii de expertiza şi recuperare a capacităţii de muncă, inspectorat sanitar antiepidemic şi sanitar-veterinar în transporturi, unităţi de alimentaţie publică şi altele. Aceste unităţi au în structura: divizii, servicii, birouri, compartimente de muncă, regulatoare de circulaţie, staţii de cale ferată, agenţii de voiaj, depouri şi remize de locomotive, revizii de vagoane, ateliere de zona, secţii, fabrici, uzine, grupuri de santiere, loturi, staţii de utilaj-transport, laboratoare şi altele.

Art. 9 - Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române are sistem propriu de învăţămînt, precum şi sistem propriu sanitar, de asistenţa medicală şi ocrotire socială.

Art. 10 - Structura organizatorică a Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, înfiinţarea şi structura organizatorică a regionalelor şi direcţiilor de cai ferate şi de exploatare a metroului, a întreprinderilor, a unităţilor de cercetare, proiectare, informatica, aprovizionare, precum şi înfiinţarea de agenţii în străinătate, se aproba de către consiliul de administraţie al societăţii. Gradarea acestor unităţi şi subunitati se aproba conform competentelor stabilite de consiliul de administraţie al Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române.

Art. 11 - Regionalele şi direcţiile de cai ferate şi de exploatare a metroului, întreprinderile, institutele de cercetare, studii şi proiectare, centrele de informatica şi calcul electronic, bazele de aprovizionare, au competentele stabilite de consiliul de administraţie, fără a avea relaţii directe cu bugetul statului.
Consiliul de administraţie al societăţii poate să aprobe ca şi alte unităţi sa funcţioneze potrivit principiilor prevăzute la alineatul precedent.

Art. 12 - Consiliul de administraţie al societăţii stabileşte, prin regulamentul sau de organizare şi funcţionare, relaţiile unităţilor în cadrul societăţii cu terţi, în domeniile tehnic, de exploatare, economic, comercial, administrativ, financiar, juridic şi altele.

Art. 13 - Toate unităţile subordonate Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române răspund în faţa consiliului de administraţie al acesteia de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competentelor încredinţate de acesta prin hotărîri şi decizii de delegare, precum şi de realizarea sarcinilor.

Art. 14 - Atribuţiile direcţiilor generale, direcţiilor şi celorlalte compartimente, precum şi ale unităţilor componente, se stabilesc prin regulamente aprobate de consiliul de administraţie al societăţii. Pentru subunitati, atribuţiile se stabilesc prin regulamente aprobate de organele ierarhice ale acestora.

Capitolul 5 - Organele de conducere ale Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române

Art. 15 - Conducerea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române este asigurata de:
– consiliul de administraţie;
– preşedintele societăţii;
– comitetul director, organ operativ de conducere.

Art. 16 - Consiliul de administraţie se numeşte prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi amenajării teritoriului şi este compus din 15 membri, după cum urmează:
– preşedintele societăţii, care este şi preşedintele consiliului de administraţie;
– un reprezentant al Ministerului Finanţelor;
– un reprezentant al Ministerului Resurselor şi Industriei;
– un reprezentant al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale;
– un reprezentant al Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Amenajării Teritoriului;
– ingineri, tehnicieni, economişti şi jurişti dintre salariaţii societăţii, specialişti din ramurile de activitate ale acesteia.
La lucrările consiliului de administraţie pot participa ca invitaţi un delegat al Ministerului Apărării Naţionale, pentru consultare în probleme care privesc armata şi nevoile de apărare ale tarii, precum şi delegaţi ai altor organe şi instituţii.
De asemenea, la şedinţele consiliului de administraţie vor participa în probleme cu caracter profesional şi social şi şapte reprezentanţi ai sindicatelor pe ramuri de activitate, aleşi, prin vot secret, cîte unul din fiecare ramura.
Reprezentanţii sindicatelor nu au drept de vot în consiliul de administraţie.
Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în baza propriului regulament de funcţionare.

Art. 17 - Membrii consiliului de administraţie sînt numiţi pe o perioadă de 4 ani, jumătate din ei pot fi înlocuiţi la fiecare 2 ani.
Consiliul de administraţie poate propune Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Amenajării Teritoriului înlocuirea unui membru necorespunzător, precum şi completarea locurilor vacante ivite din diferite motive, în cursul perioadei de 4 ani. Membrul numit va funcţiona numai pînă la împlinirea acestei perioade.
Completarea locurilor vacante ivite se va face cu persoane din aceeaşi categorie cu membrii pe care îi înlocuiesc.
Membrii consiliului de administraţie nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administraţie sau participa la societăţi comerciale cu care Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române întreţine relaţii de afaceri sau are interese contrare.

Art. 18 - Membrii consiliului de administraţie îşi păstrează calitatea de angajaţi la unitatea sau instituţia de la care provin, cu toate drepturile şi obligaţiile derivînd din aceasta calitate.
Pentru activitatea depusa de consiliul de administraţie, aceştia primesc o indemnizaţie al carei cuantum se stabileşte prin hotărîre a consiliului de administraţie, care se plăteşte independent de orice alte drepturi de salariu.

Art. 19 - Consiliul de administraţie se întruneşte ori de cîte ori necesita interesele societăţii şi cel puţin o dată pe luna.
El este convocat de preşedintele consiliului, care hotărăşte ordinea de zi sau la solicitarea a cel puţin jumătate plus unu din membrii consiliului.

Art. 20 - Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare. Activitatea acestora poate fi compensata material conform înţelegerii, pe bază de contract.

Art. 21 - Dezbaterile consiliului de administraţie sînt conduse de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de cel mai în vîrsta dintre membri.
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor şi amenajării teritoriului participa, ori de cîte ori socoteşte ca este cazul, la şedinţele consiliului de administraţie.

Art. 22 - Consiliul de administraţie poate hotărî dacă majoritatea simpla a membrilor săi este prezenta.
Dacă nu este îndeplinită aceasta majoritate simpla, reuniunea consiliului de administraţie se reprogrameaza într-un interval de cel mult 15 zile, cu aceeaşi ordine de zi. Deciziile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unu din numărul membrilor consiliului.

Art. 23 - Consiliul de administraţie are în principal următoarele atribuţii:
1. aproba conceptia şi strategia de dezvoltare a societăţii;
2. aproba introducerea de noi tehnologii şi modernizarea celor existente;
3. aproba bugetul de venituri şi cheltuieli şi asigura execuţia acestuia; repartizează între sectoarele de activitate ale societăţii, bugetul de venituri şi cheltuieli după aprobare;
4. analizează bilanţul şi contul de profit şi pierderi anual şi le înaintează pentru a fi aprobate de Ministerul Finanţelor;
5. aproba sau propune spre aprobare, potrivit competentelor, investiţiile ce urmează a se realiza de către societate;
6. aproba înfiinţarea, structura organizatorică şi gradarea regionalelor şi direcţiilor de cai ferate şi de exploatare a metroului, a întreprinderilor, a unităţilor de cercetare-proiectare, informatica, aprovizionare, precum şi înfiinţarea de agenţii în străinătate;
7. aproba structura organizatorică şi funcţională a societăţii;
8. stabileşte şi aproba relaţiile compartimentelor din aparatul propriu şi al unităţilor subordonate în cadrul societăţii şi cu terţii, în domeniile tehnic, de exploatare, economic, comercial, administrativ, financiar, juridic şi altele;
9. stabileşte şi aproba competentele şi atribuţiile unităţilor din cadrul şi din componenta societăţii;
10. prezintă ministrului propunerile de subvenţii pentru a fi aprobate de organele competente;
11. aproba volumul maxim al creditelor bancare;
12. aproba propunerile de depasire a cheltuielilor totale prevăzute în buget , în cazul în care exista un plus de venituri care să acopere plusul de cheltuieli;
13. propune majorarea sau diminuarea patrimoniului societăţii în condiţiile legii;
14. aproba sau propune, după caz, modificări în volumul fondului de rezerva;
15. prezintă ministrului propuneri de înfiinţare de diferite fonduri speciale de care Căilor Ferate Române are nevoie pentru mersul normal al exploatării şi a căror aprobare intră în competenţa ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi amenajării teritoriului, respectiv a ministrului finanţelor, care stabilesc sursele de acoperire;
16. aproba competente privind angajarea şi efectuarea de cheltuieli de orice natura, inclusiv investiţii, tranzacţii financiare şi comerciale, vinzari sau închirieri de bunuri mobile şi imobile, care nu mai sînt necesare sau ale căror cheltuieli cu întreţinerea sînt nejustificate în condiţiile legii;
17. prezintă ministrului, pentru a fi supuse Guvernului, proiectele de linii noi şi modernizarea celor existente, potrivit competentelor stabilite;
18. prezintă ministrului proiectele tarifelor de baza pentru călători şi mărfuri, pentru a fi supuse spre aprobare Guvernului;
19. stabileşte condiţiile de baza în aplicarea reglementărilor privind transporturile aprobate de Guvern;
20. analizează raportul trimestrial al societăţii privind activitatea pe bază de bilanţ şi aproba măsuri pentru desfăşurarea activităţii în condiţii de echilibrare a bugetului;
21. prezintă ministrului propuneri de acte normative şi modificări ale celor existente, pentru a fi supuse aprobării, potrivit legii;
22. analizează şi face propuneri pentru definirea, delimitarea şi reglementarea legală a zonei C.F.R. şi a metroului, în scopul asigurării stabilitatii şi securităţii caii şi instalaţiilor feroviare şi de metrou, precum şi a siguranţei circulaţiei;
23. tratează şi stabileşte, împreună cu organele Ministerului de Interne, relaţiile şi condiţiile de colaborare pentru asigurarea pazei obiectivelor, bunurilor şi mărfurilor încredinţate la transport, precum şi ordinii publice în staţii şi trenuri;
24. analizează şi aproba propunerile comitetului director de participare la societăţile comerciale cu capital român sau străin;
25. aproba închirierea de clădiri, spaţii şi terenuri ale caii ferate;
26. îşi da acordul la propunerile de concesionari, potrivit legii;
27. aproba utilizarea fondului valutar;
28. asigura respectarea dispoziţiilor legale privind protecţia mediului înconjurător;
29. aproba regulamentul de organizare şi funcţionare propriu;
30. exercita orice atribuţii ce-i revin din prevederile legale şi regulamentul sau de organizare şi funcţionare şi aproba orice alte măsuri privind activitatea societăţii, cu excepţia celor date, potrivit legii, în competenţa altor organe.

Art. 24 - Preşedintele societăţii conduce activitatea curenta a societăţii şi este numit în condiţiile legii dintre specialiştii C.F.R.

Art. 25 - Preşedintele societăţii reprezintă personal sau prin delegat, Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române în raporturile cu celelalte organe şi organizaţii din ţara, precum şi în relaţiile internaţionale.

Art. 26 - Preşedintele societăţii are în principal următoarele atribuţii şi competente:
1. asigura conducerea curenta a societăţii, ajutat de vicepreşedinţi şi de comitetul director;
2. dispune şi controlează executarea hotărîrilor consiliului de administraţie, precum şi a convenţiilor încheiate de C.F.R.;
3. aproba la propunerea comitetului director normative, regulamente şi instrucţiuni de serviciu pentru exploatarea, întreţinerea, siguranţa circulaţiei, proiectarea şi repararea liniilor, instalaţiilor, materialului rulant, construcţiilor şi tuturor utilajelor din dotarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, precum şi pentru operaţiunile comerciale, financiar-contabile specifice, recrutarea, pregătirea şi perfecţionarea personalului;
4. aproba, în condiţiile Statutului personalului Căilor Ferate Române, angajarea şi concedierea personalului din aparatul propriu al societăţii şi numeşte, prin decizie, conducătorii unităţilor direct subordonate; deleagă competente de personal conducătorilor unităţilor subordonate;
5. aproba în condiţiile legii, angajarea de specialişti pe termen limitat, pentru efectuarea de studii, lucrări, determinări şi alte asemenea, necesare societăţii;
6. aproba trimiterea de delegaţi sau participa personal la congrese, adunări generale, conferinţe interne sau internaţionale, intilniri de afaceri sau studii, de interes pentru C.F.R.;
7. aproba tarife auxiliare şi altele decît tarifele de călători şi mărfuri, asupra cărora informează consiliul de administraţie;
8. aproba convenţii cu administraţiile de cale ferată străine sau alte organizaţii de transport străine, în limita competentelor legale;
9. aproba funcţionarea de consilii de conducere la subunitatile din structura;
10. exercita orice atribuţii ce-i revin din prevederile legale şi regulamentul de organizare şi funcţionare al consiliului de administraţie şi aproba orice alte măsuri privind activitatea societăţii, cu excepţia celor date potrivit reglementărilor în competenţa altor organe.

Art. 27 - Preşedintele poate delega parte din atribuţiile sale vicepreşedinţilor sau altor persoane.
Unul din vicepreşedinţi înlocuieşte în lipsa preşedintele societăţii, pe bază de delegaţie primită în acest scop, din partea acestuia.

Art. 28 - Comitetul director este compus din preşedintele societăţii, vicepreşedinţii, directorii generali şi directorii din aparatul propriu al societăţii.

Art. 29 - Comitetul director îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul sau regulament de organizare şi funcţionare şi are următoarele atribuţii principale:
1. examinează şi avizează toate problemele care se supun hotărîrii consiliului de administraţie şi asigura aducerea la îndeplinire a hotărîrilor acestuia;
2. aproba angajarea şi efectuarea de cheltuieli de orice natura şi a tranzacţiilor comerciale şi financiare în limita competentelor aprobate de consiliul de administraţie;
3. analizează şi îşi însuşeşte proiectele de norme, normative, regulamente şi instrucţiuni de serviciu pentru proiectarea, construcţia, exploatarea, întreţinerea, siguranţa circulaţiei şi repararea liniilor, instalaţiilor, materialului rulant, construcţiilor şi tuturor mijloacelor din dotarea societăţii şi pentru operaţiunile comerciale, financiar-contabile specifice şi altele care se aproba de către preşedinte;
4. examinează şi avizează normele de muncă, normativele de personal, funcţiile şi meseriile necesare, care se aproba de consiliul de administraţie;
5. exercita orice atribuţii ce-i revin din prevederile legale şi regulamentul sau de organizare şi funcţionare şi aproba orice alte măsuri privind activitatea societăţii, care îi sînt conferite de consiliul de administraţie.

Art. 30 - Comitetul director se întruneşte săptămînal sau ori de cîte ori este necesar.
Hotărîrile comitetului director se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unu din numărul membrilor săi.

Art. 31 - Conducerea regionalelor şi direcţiilor de cai ferate şi de exploatare a metroului, a întreprinderilor, a unităţilor de cercetare şi proiectare, informatica şi aprovizionare, este asigurata de consiliile de conducere proprii, la care participa, fără drept de vot, şi reprezentanţi ai sindicatelor, aleşi de către aceştia prin vot secret.

Capitolul 6 - Bugetul de venituri şi cheltuieli

Art. 32 - Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române determina anual volumul total de venituri şi cheltuieli şi formulează propunerile de subvenţii şi alocaţii de la bugetul statului, în conformitate cu prevederile legale.

Art. 33 - Partea de cheltuieli care depăşeşte nivelul veniturilor se subvenţionează de la bugetul de stat, în condiţiile legii.

Art. 34 - Odată cu aprobarea subvenţiilor se stabilesc cuantumul şi sursele de compensare a pierderilor.

Art. 35 - Bugetul de venituri şi cheltuieli al Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române se stabileşte pentru fiecare exerciţiu financiar şi cuprinde:
– venituri: sumele provenite din încasări din activitatea de transport, industrie, construcţii-montaj şi altele, pentru prestaţii, servicii şi produse;
– subvenţii şi alocaţii de la buget;
– cheltuieli: valorile consumate în activitatea de transport, industrie, construcţii-montaj şi altele, inclusiv cheltuielile cu amortizarea, întreţinerea, repararea şi exploatarea mijloacelor din dotare, precum şi rambursarea creditelor şi dobinzilor.
Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte anual şi trimestrial.
Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române aproba bugetele şi execuţia acestora la unităţile din componenta.

Art. 36 - Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române întocmeşte anual bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, după modelele stabilite de Ministerul Finanţelor.
Bilanţul contabil anual se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.

Art. 37 - Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române constituie fondul de rezerva, de dezvoltare şi fondul de calamitati, asigura sumele necesare pentru perfecţionarea şi recalificarea personalului, precum şi pentru cointeresarea prin premiere sau alte forme ale acesteia, plata taxelor, cotelor de asigurări şi securitate socială şi alte fonduri necesare desfăşurării activităţii.

Art. 38 - Veniturile locale nete realizate de unităţile societăţii se pot folosi de către acestea pentru constituirea de fonduri pentru finanţarea de lucrări destinate îmbunătăţirii servirii publicului călător, îmbunătăţirii condiţiilor sociale, dotării şi alte dezvoltări în condiţiile stabilite de consiliul de conducere al acestora.

Art. 39 - Partea de venituri rămasă după constituirea fondurilor proprii în efectuarea plăţilor prevăzute de lege reprezintă profitul net. Din acest profit net o parte se utilizează pentru constituirea fondului de participare a angajaţilor la profituri.

Art. 40 - Pe parcursul executării bugetului, dintr-un exerciţiu financiar, în caz de necesitate sau pentru a obţine rezultate mai bine în activitate, se pot depăşi cheltuielile totale prevăzute, cu condiţia să se realizeze ulterior sporuri de venituri care să acopere plusul de cheltuieli.
Aprobarea se da de consiliul de administraţie al societăţii pe baza propunerilor însuşite de preşedintele societăţii.

Art. 41 - În situaţia în care în cursul exerciţiului financiar, veniturile nu sînt suficiente pentru acoperirea cheltuielilor, Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române, pe baza calculelor de fundamentare, determina volumul împrumuturilor necesare, care pot fi de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent şi negociaza nivelul dobinzilor percepute de băncile finanţatoare din sectorul de stat sau particular.

Art. 42 - Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate în limita competentelor ce-i sînt acordate, stabileşte nivelul surselor proprii de finanţare şi propune volumul alocaţiilor de la bugetul statului şi creditelor bancare pentru obiectivele de investiţii.

Art. 43 - Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române poate contracta credite şi pentru acoperirea necesităţilor curente, în situaţia în care pe parcursul execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli, mijloacele societăţii nu sînt suficiente.

Art. 44 - Relaţiile financiare între unităţile societăţii se stabilesc prin reglementări aprobate de consiliul de administraţie.

Art. 45 - Operaţiunile de încasări şi plati ale Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române se efectuează prin conturi deschise la unităţile bancare.

Art. 46 - Exerciţiul economico-financiar al Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române se corelează cu exerciţiul economico-financiar al bugetului de stat.

Capitolul 7 - Relaţiile societăţii

Art. 47 - Modul de contractare, de stabilire a volumelor de transport şi defalcare a acestora pe perioade, regimul de funcţionare al unităţilor şi subunitatilor, se stabilesc prin regulamente şi instrucţiuni aprobate potrivit competentelor.

Art. 48 - Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române poate aproba angajarile de combustibili şi materiale în contul bugetului intern de aprovizionare al exerciţiului următor.
Pentru lucrările cu ciclu lung de execuţie, poate încheia contracte de lucrări şi furnitura, cu plati eşalonate în rate, ce se prevăd în mai multe exercitii bugetare.
Pentru a face faţa nevoilor de combustibili, materii şi materiale necesare funcţionarii şi dezvoltării, societatea constituie din timp stocuri de siguranţă care se înscriu în bugetul de cheltuieli.

Art. 49 - Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române poate realiza, conform legii, lucrări şi să-şi asigure furnitura pe bază de licitaţie publică, prin orice agent economic din ţara şi străinătate.
Adjudecarea licitaţiilor se efectuează conform prevederilor legale. Licitaţiile cu valoare şi importanţa mare se vor publică în Monitorul Oficial şi în presa.
Termenele pentru licitaţiile publice sînt de cel puţin 30 de zile de la data publicării.

Art. 50 - Regionalele şi direcţiile de cai ferate şi de exploatare a metroului, întreprinderile şi celelalte unităţi din componenta societăţii îşi desfăşoară activitatea şi executa sarcinile ce le revin din competentele şi împuternicirile acordate şi aprobate de preşedintele societăţii şi de consiliul de administraţie.

Art. 51 - Relaţiile unităţilor în cadrul Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, precum şi atribuţiile, competentele şi împuternicirile acestora se stabilesc şi se aproba de preşedintele societăţii şi de consiliul de administraţie al societăţii.

Art. 52 - Unităţile prevăzute la art. 51, prin delegare de competente din partea consiliului de administraţie al societăţii, pot încheia contracte cu persoane fizice sau juridice.

Art. 53 - În cazul oricăror litigii, Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române se poate adresa instanţelor judecătoreşti direct sau prin unităţi subordonate, pe bază de delegare de competente.

Art. 54 - În relaţiile cu căile ferate străine, Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române tratează cu administraţiile respective, direct sau prin unităţile subordonate, pe bază de delegare de competente.

Capitolul 8 - Controlul activităţii

Art. 55 - Gestiunea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române este controlată conform reglementărilor elaborate de Ministerul Finanţelor.
Controlul activităţii de exploatare, producţie şi siguranţa circulaţiei se va realiza, atît la nivelul societăţii, cît şi la nivelul unităţilor din componenta, de către organe proprii, specializate.
Controlul economico-financiar la unităţile din componenta se executa de organele de control ale societăţii constituite potrivit dispoziţiilor legale.
Regionalele de cai ferate, direcţiile de cai ferate şi de exploatare a metroului şi alte unităţi din componenta stabilite de comitetul director au aparat propriu de control financiar.

Capitolul 9 - Dispoziţii referitoare la personal

Art. 56 - Personalul Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române de orice categorie sau specialitate este supus prevederilor Statutului personalului, precum şi prevederilor regulamentelor şi instrucţiunilor specifice.

Art. 57 - În timp de pace, personalul Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, aflat în poziţie de rezervist poate fi scutit de concentrari de instrucţie, la propunerea consiliului de administraţie, aprobată de Marele Stat Major, în cazul cînd prezenta la serviciu a acestuia este strict necesară.

Capitolul 10 - Dispoziţii finale

Art. 58 - În prima luna a fiecărui an consiliul de administraţie al Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, prezintă Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Amenajării Teritoriului un raport asupra activităţii desfăşurate de societate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs.

Art. 59 - Societatea Naţionala a Căilor Ferate Române respecta şi răspunde de aplicarea tuturor prevederilor din legile generale şi specifice. Litigiile societăţii se rezolva prin instanţele judecătoreşti de drept comun.

Art. 60 - Prezentul regulament se completează cu celelalte reglementări legale.